υμπατριωτες για σας δεν εχει καμια χρησιμοτητα η καταγωγη σας απο τον Ηρακλη αν δεν κανετε εκεινα για τα οποια αναδειχτηκε εκεινος ο πιο ενδοξος και ο πιο ευγενης." ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ

Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2011

ΣΟΛΩΝ-ΠΕΡΙΚΛΗΣ..

Αλλο ενα τεραστιο σημειο αγνοιας για τους νεοελληνες ειναι η αποψη πως η ψηλοτερη κορυφη της αρχαιας Ελλαδας ειναι ο "χρυσος αιωνας" του Περικλη.Αυτη η αντιληψη βλεπει τον Περικλη στατικα,δηλαδη βλεπει απλα το χτισιμο της Ακροπολης και εκει απομονωνεται η συνεχεια.Δεν αντιλαμβανεται ο,τι προηγηθηκε και οτι επακολουθησε.Γιατι αλλιως βλεπουμε εναν Περικλη που κληρονομησε απο τους προγονους του τη δοξα και κληρονομησε στους απογονους του την συμφορα του πελοποννησιακου πολεμου!Ως την εποχη του Περικλη τις πραξεις των Ελληνων τις μαστιγωνει το οργιαστικο ριγος της δναμης και της δημιουργιας απο την περηφανεια που γεννηθηκε με την επικρατηση εναντιον των βαρβαρων.Τα εργα τους τα λουζει η ωκεανεια αισθηση της κυριαρχιας και της καταφασης.Στην εποχη του Περικλη εχουμε χτιστες και τεχνιτες πολλους που δημιουργουν ανεπαναληπτα δημιουργηματα.Στον στοχασμο εχουμε τον πρωιμο Σωκρατη.Στην τραγωδια εχουμε το μεγα "μεσημερι" του Σοφοκλη,Στην ιατρικη εχουμε την τιμημενη αναρρηση του Ιπποκρατη,που εζεψε τη θεραπευτικη με την φιλοσοφια στο εκκεντρο σημειο της σωματικης και πνευματικης διαιτας.Τι σημαινει φιλοσοφικη ιατρικη το καταλαβαινουμε σημερα για τα καλα καθως βλεπουμε καθαρα πως η αιτια που προκαλει τους καρκινους ειναι ο τροπος που ζουμε.Το αφυσικο της κατοικιας δηλαδη,το αφυσικο της εργασιας,το αφυσικο της αναπνοης,το αφυσικο της αγωγης,το αφυσικο της ψυχαγωγιας!Ο Ιπποκρατης με την φιλοσοφικη του ιατρικη ειναι περισσοτερο επικαιρος απο τον Λευκιππο και την ατομικη φυσικη του!Στην γλυπτικη εχουμε τον Φειδια,τον Πολυκλειτο που με την δημιουργια του,τον Δορυφόρο,μας υποδεικνυει την δυσαρμονια των ..mister olympia,τον Μυρωνα με τον υπεροχο δισκοβολο του,τον Πραξιτελη και τον Λυσσιππο.
Η εποχη του Περικλη ειναι μεγαλη γιατι ειναι τοτε που ανθιζει το ροδο,και σαν το ροδο ανοιξε θα μαραθει και ο καρπος γρηγορα θα πεσει!Αμεσως μετα τις Πλαταιες η ψυχολογια των Ελληνων αλλαξε.Η υψηλη αγερωχια και ο ανεμος της οιησης καναν τους Ελληνες και ειδικα τους Αθηναιους να "καβαλησουν το καλαμι".Ο Αισχυλος ομως τους διδασκε συνεχως:"Προσεχετε την Υβρη,δεν υπαρχει μεγαλυτερη χολερα στον ανθρωπο.Και μολις αυτη ανθισει τοτε θα θρεψει το σταχυ της τυφλας!"
Ο γκρεμισμος των Αθηναιων στην υβρη φαινεται απο τρια πατηματα τους.Το ενα ειναι η ιμπεριαλιστικη τους τροπη που αρχιζει με το τελος των μηδικων οταν ο Θεμιστοκλης εξαπατα τους Δωριεις χτιζοντας τα Μακρα Τειχη.Δευτερον,η ανεπαισθητη κατολισθηση του αθηναιου πολιτη απο την ταξη του συμμαχου στην ατιμια του κατακτητη.Τοτε δηλαδη που οι αθηναιοι μεταβαλαν την αθηναικη συμμαχια σε αθηναικη ηγεμονια και με αυτο οδηγησαν την ευλογη αντιδραση των υπολοιπων που οδηγησε στην καταστροφη της Ελλαδος.Οι αθηναιοι αρχισαν και εβλεπαν τους Ελληνες των νησιων και των παραλιων οπως εβλεπε ο Περσης βασιλιας τους Ελληνες ολους λιγα χρονια πριν.Τριτον και πικροτερο απο ολα ειναι η συμπεριφορα των αθηναιων στους μηλιους.Τους κατεσφαξαν ολους,λεγοντας την πιο σκληρη αλλα αληθινη φραση στην ανθρωποτητα:"Οι προυχοντες πρασσουσι και οι ασθενεις ξυγχωρουσιν"(Οι δυνατοι κανουν και οι αδυνατοι παθαινουν..)Η σφαγη της Μηλου και η τιμωρια των αθηναιων στις Συρακουσες,που σε ολοκληρη την ιστορια δεν υπαρχει απο αποψη φιλοσοφικου βαθους και παιδαγωγικης πυκνοτητας πιο συγκλονιστικη στιγμη,ειναι τα απολυτα τεκμηρια της καταπτωσης της δημοκρατιας..Ποιας δημοκρατιας ομως?Της δημοκρατιας του Περικλη,μια δημοκρατια που πρεπει να ειναι παραδειγμα προς αποφυγην για τους νεους μιας χωρας.Αντιθετως,παραδειγμα να δειχνουμε στα παιδια μας ειναι η δημοκρατια του Σολωνα και δειτε γιατι..
Οσο ο ανθρωπος θα ζει σε τουτο τον γαλαζοπρασινο πλανητη,και οσο η πολιτικη του συνειδηση θα αναζητει το τελειο πολιτευμα για να συμβιωσει ειρηνικα και δικαια στις κοινωνιες του,παντα θα σημαδευει σα στοχο την δημοκρατια του Σολωνα.Ποια ειναι ομως εκεινα τα στοιχεια που δινουν στην δημοκρατια του Σολωνα τον χαρακτηρα του διαχρονικου και του παγκοσμιου?
Ειναι η απλη κατανοηση οτι εγω οφειλω να στεκομαι απεναντι στη φυση και στην πολη,οπως οφειλεις και συ να στεκεσαι απεναντι στην φυση και στην πολη.Εκεινο που οριζει τη σχεση του ενος πλασματος προς το αλλο μεσα στη φυση με ολες τις αντιθεσεις,τις ανισοτητες και τις διαφορες που υπαρχουν,ειναι η δυναμη που γεννα την ισσορροπια αναμεσα τους ωστε να εμφανιζεται και να κρατει η ταξη.Αυτη η δυναμη που γεννα και θρεφει την ταξη ονομαστηκε απο τους Ελληνες Δικη.Οταν η Δικη της φυσης μεταφερθει στην πολη τοτε ερχεται η δικαιοσυνη των ανθρωπων.
Η δικαιοσυνη της πολης του Σολωνα τεχνουργει την ομοιοτητα των πολιτων σε βαση φυσικη.Δεν υπαρχει ισοκατανομη των αγαθων,ουτε εξομοιωση των ποιοτητων,ουτε αταξικη κοινωνια.Ο Σολων,ο μεγαλυτερος ριζοσπαστης και οραματιστης ειναι συντηρητικος!Ετσι,η ισοτητα της δημοκρατιας του Σολωνα εδραζεται πανω στην φυσικη ανισοτητα των πολιτων,που παροτι ανισοτητα κατα το ομοιο(π.χ. ολοι οι δασκαλοι δεν εχουν το ιδιο ταλεντο)ωστοσο ειναι ισοτητα κατα το διαφορο(π.χ.δασκαλοι και πολιτικοι και αγροτες να ειναι ισοι απεναντι στην πολη).
Αυτο στηριζεται πανω στην κατανοηση πως εσυ και εγω και ο αλλος εχουμε κοινη τη χαρα του ψωμιου και την λυπη του θανατου.Ενας αθηναιος πολιτης ηταν πολυ πιο πλουσιος απο τον λυδο Κροισο.Ειχε πλουτο την γνωση πως η ζωη ειναι ενα τραγουδι μακρυνο που ερχεται αργα και φευγει γρηγορα.Αν γνωριζεις να χορευεις στον ηχο του ολες οι μερες γινονται ενα γλεντι.Ενω ο Κροισος ειχε πλουτο του το χρυσαφι,δεν εφτανε να του σταθει στην απειλη της τυχης,στην αρρωστεια του νου και της σαρκας,στον φοβο του θανατου.
Η δημοκρατια του Σολωνα ειναι το πιο τιμιο πολιτευμα που δημιουργησε ο ανθρωπος,γιατι καθε πολιτης της Αθηνας εταξε στην πρωτη γραμμη τη σχεση του σα μεριδιο της φυσης και σαν δευτερη γραμμη τη σχεση του με τους συμπολιτες του σα συμβιωση και αφορμη συγκρισης.Αυτη η φρονιμη ιεραρχηση να προσταξεις τον εαυτο σου σαν ερωτημα υπαρκτικο και υστερα ναρωτησεις την σχεση σου με τους υπολοιπους,εκαμε τον αθηναιο πολιτη τελεια αντικειμενικο.Αν αναθρεψουμε τα παιδια μας με την φιλοσοφια και την ψυχολογια αυτης της εποχης ειναι σαν να μοιραζουμε στο καθενα ολοκληρο το Αιγαιο πελαγος!
Η εννοια της δικης πανω στην οποια στηριχθηκε η δημοκρατια του Σολωνα θα ειπει να συμπεριφερεσαι μετρημενα σε σχεση με τον εαυτο σου,σε σχεση με τον συνανθρωπο σου,σε σχεση με τα φαινομενα του κοσμου και παντα μεσα στα πλαισια της φυσικης αληθινοτητας.Θα ειπει να μην χαριζεσαι στον εαυτο σου μπροστα στο ψεμα,στο αδικο,στην αδυναμια.Και ολες οι επιθυμιες σου να τις αφησεις να ευδοκιμησουν οσο και το υψος σου,χιλιοστο παρα πανω..
Αν ηταν να μαθαιναμε στα παιδια μας αυτην την Δικη,τοτε ας κλειναμε και τα σχολεια,να καταργουσαμε και τα μαθηματα,να κοβαμε τις γλωσσες απο του σοφους και τους μεγαλους δασκαλους που ολο μας ορμηνευουν..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου