Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2011
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
Συντομα θα αναρτηθει στις μονιμες στυλες ενας καταλογος με τους κυριοτερους Ελληνες φιλοσοφους.Για να κατανοησουμε μια εποχη η' ενα εθνος πρεπει να κατανοησουμε τη φιλοσοφια του,και για να κατανοησουμε την φιλοσοφια του πρεπει να ειμαστε και εμεις σε ενα βαθμο φιλοσοφοι.Οι συνθηκες της ζωης των ανθρωπων καθοριζουν σε μεγαλο βαθμο την φιλοσοφια τους,αλλα αντιστοιχως και η φιλοσοφια τους καθοριζει σε μεγαλο βαθμο τις συνθηκες της ζωης τους.Μαζι με την φιλοσοφια αναπτυσσεται και η επιστημη οπως και η θεολογια.Η επιστημη μας λεει τι μπορουμε να γνωριζουμε,αλλα αυτο που μπορουμε να γνωριζουμε ειναι πολυ λιγο.Η θεολογια αντιθετα μας επιβαλλει την δογματικη πεποιθηση οτι εχουμε γνωση εκει οπου δεν μπορουμε να εχουμε και με αυτον τον τροπο παρακινει σε μια ατοπη αυθαδεια απεναντι του Συμπαντος.Η αβεβαιοτητα απεναντι στις ζωντανες ελπιδες και τους φοβους ειναι οδυνηρη αλλα πρεπει να την υπομεινουμε αν θελουμε μια ζωη χωρις παρηγορα παραμυθια.Αναμεσα στις δυο ακραιες καταστασεις,η φιλοσοφια για εκεινους που την μελετουν,μπορει να διδαξει πως να ζουμε χωρις αναπαυτικη βεβαιοτητα και χωρις ωστοσο να μας παραλυει ο δισταγμος και η αδρανεια.
Η φιλοσοφια σαν ξεχωρη απο την θεολογια ξεκινησε στην Ελλαδα τον 6αι.π.Χ.Με την επικρατηση των Ελληνων κατα των βαρβαρων,η περηφανεια γεννησε εναν αξεπεραστο μεχρι σημερα πολιτισμο.Συγκεκριμενες φιλοσοφιες δημιουργηθηκαν,και ενω μεχρι τοτε η φιλοσοφια ηταν φυσικη(αναλυση των δεδομενων μεσα απο τα στοιχεια του Συμπαντος π.χγη,αερας ,φωτια κ.τ.λ),φιλοσοφια που χαρακτηριζει τους προσωκρατικους,με την εμφανιση του Σωκρατη δινεται εμφαση στον ηθικο τομεα του ανθρωπου και ταυτοχρονα αυτο αποτελεσε σημαδι παρακμης αφου με αυτου του ειδους την αναζητηση καλλιεργηται το θρησκευτικο συναισθημα του ανθρωπου και ετσι αρχισε να καλλιεργηται το εδαφος για θρησκειες σαν τον χριστιανισμο.Συμπαντικη νομοτελεια ενας πολιτισμος που φτανει στο απογειο του να πεφτει υστερα,πολλες φορες μαλιστα ατσαλα!Αφου εκανε τον κυκλο της λοιπον η φιλοσοφια στην Ελλαδα,κατακλυσθηκε και παλι απο την θεολογια οταν επιβληθηκε ο χριστιανισμος και η Ρωμη επεσε.Ο,τι συνεβη στην εποχη της μεγαλης Ελλαδος,συνεβη και στην Ιταλια την εποχη της Αναγεννησης:Οι πατροπαραδοτοι ηθικοι περιορισμοι εξαφανισθηκαν καθως εθεωρουντο συνυφασμενοι με την δεισιδαιμονια,η απαλλαγη απο τα δεσμα απροικισε τα ατομα με ενεργητικοτητα και δημιουργικοτητα προκαλωντας ετσι σπανια ανθηση πνευματος,αλλα η αναρχια και η δολιοτητα που ειναι αναποφευκτη συνεπεια της εκλυσης των ηθων,κατεστησε τους Ιταλους συλλογικα ανισχυρους και επεσαν οπως και οι Ελληνες,υπο την κυριαρχια εθνων λιγοτερο πολιτισμενων απο εκεινους,αλλα οχι ομως τοσο στερημενων απο κοινωνικη συνοχη.
Το αποτελεσμα,τοσο στην διανοηση οσο και στην λογοτεχνια,ηταν ενας ολοενα και βαθυτερος υποκειμενισμος,που στην αρχη εδρασε σαν υγιεινη λυτρωση απο την πνευματικη δουλεια,στη συνεχεια ομως εξελισσοταν σσταθερα προς μια προσωπικη απομονωση επιζημια για την κοινωνικη υγεια.Αποτελεσμα ολων αυτων ηταν να δημιουργηθει μια ταση προς τον αναρχισμο οσον αφορα την πολιτικη και μια ταση μυστικισμου στον θρησκευτικο τομεα.
Καθε κοινοτητα-εθνος ειναι εκτεθειμενη σε δυο αντιθετους κινδυνους:Σε αποστεωση αφενος με την υπερβολικη πειθαρχια κατην προσκολληση στις παραδοσεις και αφετερου σε διαλυση η' υποταγη σε ξενες κατακτησεις που ερχεται σαν συνεπεια απο την αναπτυξη του ατομικισμου και της προσωπικης ανεξαρτησιας που καθιστα την συνοχη και την συνεργασια αδυνατη.Οι σπουδαιοι πολιτισμοι ξεκινουν με ενα ακαμπτο και δεισιδαιμονικο συστημα,που βαθμιαια χαλαρωνει και οδηγει σε μια περιοδο λαμπρων πνευματων,και αμεση συνεπεια αυτου ο υποκειμενισμος και αναρχια η οποια προετοιμαζει την ηττα.
Ετσι λοιπον στην ιστορια του ελληνοφονου κοσμου της αρχαιοτητας μπορουμε να διακρινουμε τρεις περιοδους:την περιοδο των ελευθερων πολεων-κρατων,την περιοδο της Μακεδονικης κυριαρχιας,η ελληνιστικη και στην περιοδο της Ρωμαικης αυτοκρατοριας.Η πρωτη χαρακτηριζεται απο ελευθερια και αταξια,η δευτερη απο υποταγη και αταξια και η τριτη απο υποταγη και ταξη.
Περναμε λοιπον στα χρονια του Μεγαλου Αλεξανδρου οπου μεταμορφωθηκε ο ελληνικος κοσμος.Ηδη η Περσικη αυτοκρατορια ειχε καταρρευσει με τρεις μαχες απο τους Ελληνες,και ηδη η αρχαια πνευματικη κληρονομια των βαβυλωνιων εγινε προσιτη και οικεια στην ελληνικη περιεργεια.Με το οραμα της κοσμοπολιτικης ενωσης του Αλεξανδρου,ενωθηκαν δυο πολιτισμοι.Οι βαρβαροι εμαθαν κατι απο την ελληνικη επιστημη,ενω οι Ελληνες υιοθετησαν πολλες βαρβαρικες δεισιδαιμονιες.Ο Ελληνικος πολιτισμος,καλυπτοντας πλεον μεγαλυτερη εκταση εγινε λιγοτερο Ελληνικος!
Η γενικη αυτη συγχηση που δημιουργηθηκε ειχε ως συνεπεια να επιφερει την ηθικη καταπτωση πολυ περισσοτερο απο την πνευματικη χαλαρωση.Μεγαλες περιοδοι αβεβαιοτητας ευνοουν την εμφανιση αγιων ανθρωπων.Απο την πτωση της Ρωμης(αν εχει πεσει...)μεχρι σημερα φαινονται περριτες πια η λιτοτητα της ζωης και η οικονομια,οταν αυριο ολες οι αποταμιευσεις σου μπορουν να εξαφανισθουν.Δεν υπαρχει κανενα οφελος στο να ειναι κανεις τιμιος ανθρωπος,οταν ο ανθρωπος στον οποιο δειχνεις την εντιμοτητα σου μπορει να σε εξαπατησει και κοιταζει μονο το συμφερον του.Δεν ωφελει σε τιποτα η σταθερη πιστη σε μια ιδεα,οταν καμια ιδεα δεν εχει σημασια και δεν υπαρχει καμια πιθανοτητα για σταθερη νικη.Κανενα επιχειρημα για την φιλαληθεια δεν εχει αξια οταν μονο η ευελιξια και οι απατηλες υπεκφυγες καθιστουν της διατηρηση της ζωης και της περιουσιας δυνατη.Ο ανθρωπος του οποιου η αρετη δεν εχει πηγη αλλη παρα την καθαρα επιγεια συνεση.σε εναν τετοιο κοσμο η' θα γινει τυχοδιωχτηςαν εχει την δυναμη η' θα αναζητησει την σκια σαν ενας δειλος καιροσκοπος...
Αυτη ειναι η ιστορικη κοινωνικη κλιμακα που παρατηρηται στους Ελληνες,και με τις διαφορετικες συνθηκες της καθε εποχης που ανελυσα πιο πανω,παρηχθησαν και οι αναλογες φιλοσοφιες.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου