υμπατριωτες για σας δεν εχει καμια χρησιμοτητα η καταγωγη σας απο τον Ηρακλη αν δεν κανετε εκεινα για τα οποια αναδειχτηκε εκεινος ο πιο ενδοξος και ο πιο ευγενης." ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ

Παρασκευή 25 Ιουνίου 2010

ΠΑΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝ..ΒΑΡΒΑΡΟΣ!


Πας μη Ελλην βαρβαρος είναι η προταση που υποστηριζαν σθεναρα οι Ελληνες τοτε και που σημερα επισης χρησιμοποιουν διαφοροι.Οι Ελληνες ειχαν προσδιορισει τις διαφορες που ειχαν με τους βαρβαρους και γι’αυτό ηταν στην ευτυχη θεση να αισθανονται ανωτεροι από αυτους και να εγκαθιδρυουν ακομα πιο ριζικα την κοσμοθεαση που τους εκανε ξεχωριστους και για την οποια διναν ευκολα την ζωη τους.Το θεμα είναι όμως ότι σημερα ελαχιστοι είναι αυτοι που αν ρωτηθουν ποιες είναι οι διαφορες των Ελληνων από τους βαρβαρους θα μπορουσαν να απαντησουν.Εκει ακριβως βρισκουν ευκαιρια οι κακοβουλοι να επιρρεασουν με τις θεωρειες τους περι ισοτητας πολιτισμων πως οι Ελληνες δεν ειχαν καμια διαφορα από τους αλλους.Σ’αυτό το μεγαλο θεμα λοιπον θα προσπαθησω να δωσω μια περιεκτικη παραθεση πληροφοριων ετσι ώστε να διαφωτιστει η αληθεια.
Οι Ελληνες, ειχαν εξισωσει την ελληνικη φτωχεια με την ελευθερια και την ανδρεια,ενώ την αφθονια της Ανατολης την ειχαν ταυτισει με την δουλεια και την παρακμη.Ο ποιητης Φωκυλιδης εγραψε: «Μια πολη χτισμενη ακομα και σε σκοπελο,αν εχει νομο και ταξη,είναι καλυτερη από την αφρονα Νινευι.».Για τους Ελληνες ,που ποτε μονοι τος δεν επιδιωξαν να ενωσουν την δικη τους χωρα σε ενιαιο κρατος,η δημιουργια μιας συνομοσπονδιας της ηπειρου που ειχαν δημιουργησει οι Αχαιμενιδες(Περσες),ηταν ένα φασμα ανθρωπων και αφθονιας πηγων που ηταν αδιανοητη για τους Ελληνες.Υπηρχε πληρης πολιτισμικη αντιθεση με τον περσικο αυταρχισμο στους τομεις της πολιτικης,στρατιωτικης πρακτικης,οικονομιας και γενικοτερα κοινωνικης ζωης.
Τεκμηριο βαρβαροτητας είναι επισης η Βασιλεια.Στην Σπαρτη,παρ’ολο που η εννοια βασιλιας δεν εχει την υποσταση που ισχυει αντικειμενικα(διοτι η μονη εξουσια που ειχε στην Σπαρτη ο βασιλιας ηταν η στρατιωτικη αρχηγεια,καποιες θρησκευτικες υποχρωσεις και η αποδοση του δευτερου γευματος του στον καλυτερο οπλιτη της ημερας),δεν ανεχτηκαν να εχουν μοναρχια οι Λακεδαιμονιοι,αλλα ενδεικτικα μοιρασαν την «εξουσια» ακριβως γιατι δεν είναι Ελληνικη σταση η αναθεση της απολυτης εξουσιας σε ένα ατομο.Αντιθετα,στους βαρβαρους,ο απολυτος ελενχος εκατομμυριων ανθρωπων βρισκονται στα χερια ελαχιστων,που μαλιστα δεν είναι στην θεση που είναι αξιοκρατικα αλλα λογω συγγενικης διαδοχης!Ο βασιλιας και η ολιγαριθμη αυλη του επεβλεπαν τον γραφειοκρατικο μηχανισμο και το ιερατειο,που ευδοκιμουσε και πλουτιζε από τους περιφερειακους φορους.ΜΗΠΩΣ ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΤΣΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ?ΜΗΠΩΣ ΟΙ ΔΙΕΘΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΔΕΝ ΣΚΕΥΤΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΠΡΑΤΤΟΥΝ ΑΚΡΙΒΩΣ ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΡΟΠΟ?ΟΙ ΒΑΡΒΑΡΟΙ ΑΚΟΜΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΘΕΛΟΥΝ Ο,ΤΙ ΘΕΛΑΝ ΚΑΙ ΤΟΤΕ.ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ¨ΕΛΛΗΝΕΣ¨ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΣΤΑΘΟΥΝ ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΡΟΠΟ!ΝΑ ΓΙΑΤΙ Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΠΑΝΤΑ ΘΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΑΝ ΟΙ ¨ΔΥΝΑΤΟΙ¨..
Στην Περσια των Αχαιμενιδων δεν υπηρχε η αφηρημενη ουτε η νομικη εννοια της Ελευθεριας.Ο βασιλιας ηταν θεος και η γονυκλισια ηταν υποχρεωτικη για ολους τους υπηκοους και ξενους.Σ’αυτή την συνηθεια να λατρευονται οι ανθρωποι ως Θεοι ειδε ο Αριστοτελης την ειδοποιο διαφορα μεταξυ Ανατολης και των Ελληνικων εννοιων της ατομικοτητας,της πολιτικης και της θρησκειας.Ουκ ειθισται της ελλησι προσκυνεειν ελεγαν..
Στην Ελλαδα σχεδον ολοι οι πολιτικοι αρχηγοι προκρινονταν δια ψηφοφοριας και εκλεγονταν κάθε χρονο.Ο Σολων στους νομους του ελεγε ξεκαθαρα πως καμια εξουσια δεν πρπει να παρεχεται για πανω από έναν χρονο!Το μεγαλυτερο καθηκον ολων ηταν η επαγρυπνισης εναντι δημιουργιας ενός τυρρανικου πολιτευματος.Ακομα και οι δουλοι στις Ελληνικες πολεις προστατευονταν δια νομου από αυθαιρετη τιμωρια και τον φονο.Ολα αυτά αποτελουν ουσιαστικες διαφορες στην αντιληψη περι προσωπικης ελευθεριας με τους βαρβαρους.
Σε αντιθεση με τους βαρβαρους,δεν υπαρχει ουτε μια σημαντικη μαχη του Ελληνικου κοσμου που να μην σκοτωθηκαν Ελληνες στρατηγοι μαζι με το στρατευμα τους,την στιγμη που ο Περσης βασιλιας παρακολουθουσε την εκβαση μιας μαχης από αποσταση και δινιντας εντολη για περισσοτερο μαστιγωμα στους δουλους που πολεμουσαν.Δεν υπηρχε ουτε ενας στρατηγος στους Ελληνες που να μην υποκειντο σε κριση και αξιολογιση από τους πολιτες και που ολοι τους καποια στιγμη υποβληθησαν σε σκληρο προστιμο η’ ακομα και θανατο.Θεμιστοκλης,Μιλτιαδης,Παυσανιας,Περικλης,Αλκιβιαδης,Βρασιδας,Πελοπιδας και πολλοι αλλοι ειτε εξοστρακιστηκαν,ειτε πληρωσαν τεραστια προστιμα,ειτε τους επιβληθηκε θανατικη ποινη!Και ολοι τους ποτε για κατηγορια δειλιας η’ ανικανοτητας αλλαελλειπης φροντιδας για τους αντρες τους!
Στους Ελληνες ειχαμε την υπαρξη τριων κοινωνικων ταξεων,οπου οι πλουσιοι(οι οποιοι δεν ειχαν τεραστια διαφορα από τους υπολοιπους)ηταν αναγκασμενοι με μεγαλη συνεισφορα σε δημοσια και κοινωνικα εργα.Υπηρχε στους Ελληνες μια συνολικη σταση συναινετικης διακυβερνησης σχετικα με την ιδιοκτησια της γης.Οι ιδιοκτησιες ηταν σε μεγαλο βαθμο ισομετρες.Ενα παραδειγμα είναι πως στην Αθηνα των κλασσικων χρονων δεν εχουμε ουτε μια ιδιοκτησια μεγαλυτερη από τετρακοσια στρεμματα,ενώ στην Ασια οι ιδιοκτησιες των ¨ευγενων¨ξεπερνουσε τις πολλες χιλιαδες στρεμματα και μαλιστα οι καλυτερες γαιες βρισκονταν τις περισσοτερες φορες υπο τον αμεσο ελενχο των ιερεων!Ως συνεπεια αυτου μπορουμε να κατανοησουμε ευκολα ότι όταν υπηρχει κοντινη οικονομικη αποσταση ο καθενας πολεμα ισοδυναμα για το σπιτι του και ως αποτελεσμα εχουμε τα πολεμικα θαυματα των Ελληνων στους περσικους πολεμους.
Κανενας Ελληνας δεν θα εκτελουσε μια ποινη αυθαιρετα χωρις να εχει προηγηθει ΔΙΚΗ,την στιγμη που λιγα χιλιομετρα ανατολικοτερα,οι αποκεφαλισμοι οσων δεν αρεσαν στον βασιλια ειχε καταντησει εθιμοτυπικη διαδικασια και το επιπεδο νοησης ηταν τετοιο που εδιναν εντολη να μαστιγωνουν την θαλασσα όταν εχει κυμα για να συμμορφωθει.Το συγκεκριμενο παραδειγμα εγινε και με τον Ξερξη λιγο πριν την Ναυμαχια της Σαλαμινας!Απορω με καποιους που λεγαν όταν ειχε βγει η ταινια 300 ότι τους παρουσιαζει απολιτιστους τους Περσες ενώ εχουν σημαντικο πολιτισμο.Θελω να πιστευω ότι ηταν αδαης…(Η ταινια σε μεγαλο ποσοστττοοο ορθα τονιζει την πολιτιστικη ανυπαρξια των βαρβαρων και τον φωτεινο πολιτισμο των Ελληνων που είναι ερωτευμενοι με την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ!!)
Δεν συζητω για την θρησκευτικη αντιληψη.Το μονο που θα αναφερω είναι πως ο θρησκευτικος φανατισμος και η μισαλλαδοξια ηταν θεσεις πους ισως να μην μπορουσε να τις κατανοησει ενας Ελληνας.Στους βαρβαρους τα παντα περιερχονταν σε θρησκευτικο ελενχο την στιγμη που στην Ελλαδα κάθε πολις ειχε και τους δικους της Θεους.(Κοντα σε εννια χιλιαδες Θεους περιλαμβανει η Ελληνικη μυθολογια..)Βασικα,ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΚΑΙ ΟΥΤΕ ΥΠΗΡΧΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΛΙΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΗ!!
Προιον της ελευθεριακης αντιληψης των Ελληνων είναι οι γενναιοι πολεμιστες.Οπως αναφερει ο Ηροδοτος(Ε,78) «Όταν οι Αθηναιοι αποτιναξαν την τυρρανια από πανω τους,εγιναν υπεροχοι πολεμιστες διοτι ο καθενας πλεον δεν πολεμουσε για την περιουσια καποιου αλλου αλλα για το δικο του οφελος.»Επισης όταν ρωτηθηκαν οι Σπαρτιατες πρεσβευτες για ποιο λογο οι Ελληνες δεν δεχθηκαν να συνθηκολογησουν απαντησαν πως η αιτια είναι η ελευθερια.Συγκεκριμενα, «Υδαρνη,η συμβουλη που μας δινεις δειχνει πως δεν καταλαβαινεις τι σημαινει ελευθερια αλλα μονο τι σημαινει δουλεια.Αν γνωριζες την ελευθερια θα μας συμβουλευες να την υπερασπιστουμε όχι μονο με τα δορατα αλλα και με τσεκουρια..»(Ηροδ.Ζ,135)Η ηθικη συνιστωσα είναι πασιφανης,οι ελευθεροι πολιτες είναι καλυτεροι πολεμιστες αφου πολεμανε για τους ιδιους,τις οικογενειες τους και για τις περιουσιες τους.Τρεφουμε τοση αγαπη για την ελευθερια λεγουν οι Αθηναιοι στον Περση διαμεσολαβητη που θα την υπερασπισθουμε με κάθε δυνατο μεσο.(Ηροδ.Η,123)
Η προσηλωση των Ελληνων στην Ελευθερια είναι σχεδον θρησκευτικη.Ο Αριστοτελης λεει: «Οι πολιτες θεωρουν μεγαλη ντροπη την εγκαταλειψη της μαχης και πολύ προτιμοτερο τον θανατο από μια τετοια σωτηρια ..»(Ηθ.Νικομαχεια Γ,1116).Η ελευθερια που επινοησαν οι Ελληνες εξασφαλιζει το δικαιωμα σε κάθε πολιτη να συναιταιριζεται,να εκλεγει αντιπροσωπους,να εχει ιδιοκτησια,να αποκτα περιουσια και να μην διωκεται η’ τιμωρηται χωρις δικη.Ακριβως τα αντιθετα ισχυουν στους βαρβαρους ακομη και σημερα και παρα ταυτα πολλοι μιλανε για ισοτητα πολιτισμων!!Ακομη και τα απολυταρχικα πολιτευματα της δυσης,ποτε δεν εφθασαν τον βαθμο ελενχου της Ανατολης.
Η ελευθερια αποδυκνυεται μεγιστο στρατιωτικο οπλο αφου ανεβαζει το ηθικο του στρατου και εμπνεει θαρρος και εμπιστοσυνη και στον τελευταιο στρατιωτη.Οι Ελληνες οπλιτες εξεφραζαν ελευθερα τις ανησυχιες τους την στιγμη που ο Περσης βασιλιας αποκεφαλιζε μαζικα ανθρωπους που θεωρουσε ότι τον απογοητευαν.Οι ελευθεροι ανθρωποι πολεμανε καλυτερα όταν γνωριζουν πως ειχαν την ελευθερια να επιλεξουν τις συνθηκες τους ενδεχομενου θανατου τους.Πριν από την μαχη των Πλαταιων,η Ελληνικη συμμαχια ζητησε από κάθε στρατιωτη να δωσει τον ακολουθο ορκο: «Δεν θα θεωρησω πιο σημαντικη την ζωη μου από την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ»(Διοδ.ΙΑ,32 2)
Όχι μονο πιστευαν οι αρχαιοι Ελληνες ότι η μαχη εναντιον των βαρβαρων δοθηκε στο ονομα της ελευθεριας εναντιον της στυγερης σλαβιας,αλλα κατά καποιο τροπο ότι αυτή ακριβως η ελευθερια αποτελουσε την βαση του μαχητικου φρονηματος που θα απεκρουε κάθε ανωτερο σε ισχυ και πλουτο εισβολεα.
Η υπερμετρη λοιπον προσκολληση των Ελληνων στην ΕΛευθερια είναι αυτή που τους εδωσε την δυναμη της επιβολης εναντι των μισαλλοδοξων βαρβαρων και δημιουργησαν τον Δυτικο πολιτισμο της Ελευθεριας.Και με μια μικρη διαθεση αναμειξης παραφυλολογιας,παραθετω μια εικονα που δημοσιευσαν οι Αμερικανοι ενός μερους από τα συντριμμια του Α.Τ.Ι.Α. που επεσε στο Ροσγουελ.Αναγραφεται μια λεξη η οποια δεν είναι ουτε αμερικανικη,ουτε γαλλικη ουτε κατι άλλο.(παρ’ολο που αν ηταν φτιαχτο οι αμερικανοι θα πρεπε να αναγραψουν κατι αμερικανικο..)Δειτε την εικονα και η υπολοιπη ενασχοληση και αναζητηση εναποκειται στην διαθεση σας..(Αλλωστε το ιστολογιο αυτό δεν μπαινει σε αυτα τα μονοπατια του ¨ανεξηγητου¨..)


Κυριακή 20 Ιουνίου 2010

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ..



Το πιο τυπικο χαρακτηριστικο της Ελληνικης σκεψης είναι η αισθηση της καθολικοτητας των πραγματων.Οι Ελληνες καναν πολλα πραγματα μαζι.Μπορουσαν να είναι ταυτοχρονα πολιτικοι,οικονομικοι μεταρρυθμιστες,φιλοσοφοι,ποιητες,παν-επιστημονες,επιχειρηματιες και εξαιρετικοι οπλιτες.Η Πολις δεν ηταν ένα τυποποιημενο συστημα διακυβερνησης αλλα μια υπαρκτη κατασταση που «αγγιζε» ολη την ζωη σε ολες της πτυχες της.Η συγχρονη αντιληψη χωριζει και εξειδικευει.Απο τα σχολεια μεχρι και στην ευρεση επαγγελματος ισχυει η απολυτη εξειδικευση και η παραγωγη υπερμετρων εγωισμων.Η Ελληνικη ταση ηταν ακριβως αντιθετη εχοντας την ευρυτερη αποψη,να βλεπει τα παντα ως ένα οργανικο συνολο.

Ο Ελληνας ειχε ένα ξεκαθαρο ιδανικο στο οποιο πιστευε και το ονομαζε αρετη.Η λεξη αρετη όμως σημερα δεν γινεται αντιληπτη με τον ιδιο τροπο που ισχυε για τον Ελληνα.Σημερα περιοριζεται η βαρια λεξη αυτή σε μια ηθικη κλιμακα μονο ενώ αυτό δεν είναι σωστο.Οταν η αρετη ειδικα αναφερεται όχι σε μια εννοια αλλα στον ανθρωπο,εχει την σημασια της τελειοτητας,σε ολους εκεινους τους τομεις που μπορει να είναι ενας ανθρωπος τελειος,ηθικα,πνευματικα,σωματικα,πρακτικα.Ενας ιδανικος ανθρωπος για τον Ελληνα είναι σπουδαιος πολεμιστης,πολυμηχανος,ετοιμολογος ομιλητης,ανθρωπος με αποφασιστικοτητα και ευθυνη που γνωριζει να υπομενει χωρις πολλα παραπονα ο,τι του στελνουν οι Θεοι.Ο Ελληνας ηρωας προσπαθουσε να συνδυασει μεσα του αρετες που σημερα εμεις εχουμε χωρισει αναμεσα στον ιπποτη και στον κληρικο.

Για τον Ελληνα σωμα και ψυχη ηταν ένα και γι αυτο η φυσικη αγωγη ηταν πρωτη προτεραιοτητα.Δεν μπορουσε να περασει από το μυαλο του να εξασκησει κατι άλλο εκτος συνολικα από τον ανθρωπο.Για την πολη ηταν τοσο φυσικο να εχει γυμναστηρια οσο ηταν φυσικο να εχει θεατρα η πολεμικα πλοια,και τα γυμναστηρια αυτά χρησιμοποιουνταν από ολους συνεχως για σωματικη και πνευματικη εξασκηση κυριως.Αυτος είναι και ο λογος που οι Ελληνες καναν την γυμναστικη και τους αγωνες μερος της θρησκειας τους(π.χ.Ολυμπιακοι αγωνες).Οι αγωνες ηταν ενας τροπος αναδειξης και ενθαρρυνσης της αρετης και αυτό είναι ένα εγχειρημα που μπορει να προσφερθει στον Θεο.Οι αγωνες λοιπον σκοπευαν να εξετασουν την αρετη του ανθρωπου συνολικα,όχι μιας εξειδικευμενης δεξιοτητας μονο όπως συμβαινει σημερα.Απο το βιβλιο «Οι Ελληνες»του Κιττο παραθετω μια κριση πολύ ευστοχη και σωστη: «..Περιττο να πουμε πως ο μαραθωνιος δρομος θα φαινοταν τερατουργημα από έναν Ελληνα και οσο για τις δεξιοτητες που επιδεικνυονται από αθλητες σε αγωνισματα όπως π.χ. γκολφ και τεννις θα θεωρουνταν αξιοθαυμαστες αλλα για έναν δουλο.Αδυνατον θα ελεγε ενας Ελληνας να αποκτησεις δεξιοτητα σαν και αυτή και να ζεις ζωη κανονικου ανθρωπου.Αυτη η αντιληψη εκδηλωνεται ξεκαθαρα στην παρατηρηση του Αριστοτελη ότι ο καλλιεργημενος ανθρωπος πρεπει να ξερει να παιζει αυλο,όχι όμως πολύ καλα!..»Εγω θα συμπληρωσω και το παραδειγμα των Λακεδαιμονιων που όταν καποιος προσθεσε μια χορδη στην κιθαρα,την κοψαν και του ειπαν πως ηταν αρκετες οσες ειχε πριν!..

Βλεπουμε λοιπον ποσο ιερη προσηλωση ειχαν αυτοι οι ανθρωποι στην εμμετρη ζωη και ποσο γερη πιστη ειχαν στην θεση που εκφραζεται και από τον Σοφοκλη(Τραγωδια Φιλοκτητης) που μας λεει «..δεχονται την τιμωρια των Θεων οσοι δεν εχουν μετρο στην ζωη τους».Κατ’επεκταση αυτου,είναι πολύ δυδκολο να φανταστουμε έναν Ελληνα σαν φανατικο σε καποιο θεμα.Οι θρησκευτικες υπερβολες του μεσαιωνα και της Ανατολης,δεν εχουν θεση στην κλασσικη παιδεια και ζωη.Αυτη η ταση αντιμετωπισης των γεγονοτων ως συνολο και της διατηρησης μιας υγιης ισορροπιας αποτελει την πηγη της ουσιαστικης υγειας της Ελληνικης ζωης.Σημερα,η κοινωνια και ο τροπος αντιληψης και δρασης της,αδυνατει να παραγει ελευθερους ανθρωπους και ως συνεπεια ισχυει η κατασταση που ολοι μας βιωνουμε.


Τρίτη 8 Ιουνίου 2010

Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ


Η λεξη πολιτικη ειναι μια απο τις παρα πολλες πασιγνωστες λεξεις που κληροδοτησε ο αρχαιος ελληνικος κοσμος στην ιστορια των ιδεων.Καταγεται απο την λεξη πολιτης που με την σειρα της αυτη προερχεται απο την αρχικη πηγη ΠΟΛΙΣ.Πολις για την αρχαια ελληνικη συνειδηση ηταν μια οργανωμενη κοινωνικη ζωη κατοικων με θρησκευτικη,πολιτικη και οικονομικη συνεργασια των μελων της.
Ο Πλατων εμαθε ΟΛΟ τον κοσμο οτι τρεις ειναι οι κυριες μορφες πολιτευματος.Οταν ο ηγετης ειναι ενας εχουμε την μοναρχια,οταν υπαρχουν λιγοι ηγετες εχουμε ολιγαρχια,και οταν ολες οι εξουσιες απορρεουν απο τον λαο εχουμε την δημοκρατια.Και τα τρια πολιτευματα εχουν τις νοσους τους και την υγεια τους.Αλλοτε μας λεει ο Πλατων ειναι υγειη και αλλοτε φθειρονται και εκφυλιζονται.Μιας υγιης μοναρχια ειναι η βασιλεια ενω το αντιθετο της ειναι η τυραννια.Μιας υγιεις ολιγαρχια ειναι η αριστοκρατια ενω το αντιθετο της ειναι η τιμοκρατια οπου επικρατουν οι τεχνοκρατες,και η υγιεις αρχη του λαου λεγεται δημοκρατια ενω το αντιθετο της,που κατα την γνωμη μου την αντιλαμβανομαστε σημερα καλυτερα απο τον οποιονδηποτε,λεγεται οχλοκρατια,οπου οι αμορφωτοι καταστρεφουν την κοινωνια.Με τους νομους που δεσμευουν ΟΛΟΥΣ τους πολιτες,οι ανθρωποι προσπαθουν να αποτρεψουν τον εκφυλισμο του πολιτευματος σε μια αρρωστημενη κατασταση και αυτο πρεπει να ειναι το κυριοτερο μελημα των πολιτων.
Πολιτικη ειναι η τεχνη του αρχειν και του αρχεσθαι,ειναι η τεχνη του πως να μετεχει κανεις αποτελεσματικα στα κοινα,στο δημοσιο βιο της χωρας του.Για να αναπτυχθει πολιτικη θεωρια πρεπει να υπαρχει πολιτικη πραξη,ενδιαφερον ζωηρο και ενεργητικη συμμετοχη των μελων της κοινοτητας στην συλλογικη ζωη.Χαρακτηριστικο της Ελληνικης σκεψης ειναι οτι δεν μπορουσε να ανεχτει εναν ανθρωπο απομονωμενο απο την πολιτικα οργανωμενη κοινοτητα,ουτε να δεχτει οτι η κοινοτητα αυτη εχει ζωη αυθυπαρκτη και ξεχωριστη απο την ζωη των μελων της.Ο Σολων ελεγε πως οσο και να αδιαφορησει καποιος για το δημοσιο κακο,αυτο θα πηδησει τον τοιχο του,θα σπασει την πορτα του και θα τον βρει.Βοηθωντας τους αλλους να σωθουν θα σωθεις και εσυ.Αυτη ειναι η συνειδηση που παραγει η Ελληνικη παιδεια δινοντας βαρυ αισθημα ευθυνης και συνυπευθυνοτητας των ανθρωπων.Ακριβως απο αυτο παραγεται το συμπερασμα του Σωκρατη πως αν ψαξουμε να βρουμε ποια ειναι η δικαιη πολιτεια θα βρουμε και τον δικαιο πολιτη.Η πολιτικη θεωρια και πραξη των Ελληνων ειχε ακριβως αυτην τη βαση:πως ο πολιτης και η πολη να προκοψουν στη ευδαιμονια και στη αρετη(Λυκουργος).
Σημερα τα πραγματα ειναι αναποδα.Η πολιτικη ειναι δυναμη που εχει σκοπο την δυναμη.Ο Ελληνας ελεγε οτι ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΤΕΛΕΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ!Ο σημερινος ανθρωπος λεει οτι της πολιτικης ο δρομος ειναι η ΔΥΝΑΜΗ και μονο η δυναμη.Το ιδεωδες του συγχρονου πολιτικου περιγραφεται απο τους πολιτικους φιλοσοφους του σημερα.Machiavelli,Bacon,Klausewitz ειναι μερικοι απο τα παραδειγματα ανθρωπων που ανελυσαν την πολιτικη αντιληψη του σημερα τονιζοντας τον αυτοσκοπο της πολιτικης για δυναμη.
Αντι αυτης της αντιληψης του σημερα για την πολιτικη,που εχει σαν αποτελεσμα την κοινωνικη αθλιοτητα που ζουμε σημερα,οι Ελληνες ειχαν την ξεκαθαρη θεση οτι εργο του πολιτικου ειναι να εναρμονισει τα ατομικα συμφεροντα μεταξυ των πολιτων,και με το συμφερον του συνολου να ικανοποιησει τις ατομικες αναγκες σε συναρτηση με τα διατιθεμενα απο το συνολο μεσα.Η κοινωνια εχει απο την φυση της την ετερογενεια και αποτελειται απο ποικιλους ανθρωπους με αντιτιθεμενες αποψεις,βλεψεις και συμφεροντα.Απο αυτες τις συγκρουσεις προερχεται αναταραχη και αρρυθμια στι κοινωνικο σωμα.Τουτο θα αποτελειωσει την κοινωνια αν το καθε ατομο και καθε ομιλος μεσα στο συνολο αυθαιρετει,κανει εκεινο που του αρεσει και εκεινο που τον συμφερει μη λογαριαζοντας το συμφερον και τις συνεπειες για την κοινωνια.Αρμονικη συμβιωση δεν μπορει ομως να υπαρξει παρα μονο με τον περιορισμο των ελευθεριων καθε ατομου κατα το συμφερον του συνολου.Απο την αρχη της συμβιωσης,(εστω και δυο μονο ατομων)αρχιζουν οι περιορισμοι.Ακριβως αυτος ειναι ο ρολος του πολιτικου που καλειται να κανει ο,τι μπορει για να επιφερει ευρυθμια,στερεοτητα,υγεια και εσωτερικη αρμονια στο συνολο των πολιτων.Σε πνευματικα ανεπτυγμενες κοινωνιες,ο περιορισμος του ατομου για χαρη της ελευθεριας και της ευδαιμονιας του κοινωνικου συνολου,ειναι αυτοβουλη και ο καθεις αυτοπεριοριζεται για να μπορουν οι αλλοι να εχουν την ελευθερια τους.Αυτες οι κοινωνιες εχουν πολυ λιγους νομους και θεωρουν ντροπη να υπαρχουν πολλοι νομοι που θα καθοριζουν τις συμπεριφορες του εκαστοτε πολιτη.Ενδεικτικο παραδειγμα ειναι η ΣΠΑΡΤΗ οπου υπηρχαν ΜΟΝΟ ΠΕΝΤΕ ΝΟΜΟΙ!!!!!!Η αντιθετη αξιολογηση πρεπει να γινεται για κοινωνιες με πολλους νομους.Ενδεικτικο παραδειγμα η ΝΕΟΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΤΟΥΣ ΠΙΟ ΠΟΛΛΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΛΛΗ ΧΩΡΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ!!!!!!!!!!(Δεν ξερω μηπως και στον κοσμο).
Ολοι μεσα σε μια ευνομουμενη πολιτεια συνεργαζονται αρμονικα με βαση αναγνωρισμενους απο το συνολο νομους,οι οποιοι δημιουργουν εναν αρμονικο συλλογικο βιο οπου η ελευθερια των πολιτων ειναι σεβαστη μεσα στα ορια που χαρασσονται απο το κοινο συμφερον.
Επειδη ομως οι κοινωνικες δυναμεις και οι ατομικοτητες που επιδιωκουν τα συμφεροντα τους προκαλουν πολλες φορες ανασταστωσεις,για να αποφευγεται η αναταρραχη,πρεπει η πολιτικη να εχει δυναμη για να μπορει να επιβαλλει την εξουσια της οπου απαιτηται,Μια δυναμη ομως που πρεπει να ειναι μεσον για την επιτευξη της αρμονιας και ΟΧΙ ΣΚΟΠΟΣ!Δυναμη που επιδιωκει τον εαυτο της στα χερια της πολιτικης εξουσιας και ως παθος ορισμενων φιλοδοξων ανθρωπων γινεται τροχος επικινδυνος που στο τελος συνθλιβει εκεινον που την μεταχειριζεται.Μην ξεχναμε και τους Λακεδαιμονιους που εδιναν πολιτικη εξουσια σε οσους δεν επιδιωκαν την πολιτικη δυναμη και σε οσους δεν ειχαν μεγαλοπνοα σχεδια.Αυτοι οι Ανθρωποι ειχαν καταλαβει πως η κοινωνιες υποφερουν οταν στο τιμονι της κοινωνιας ειναι εγωιστες φιλοδοξοι ανθρωποι(π.χ.Αλκιβιαδης,Χιτλερ).
Η πολιτικη για τους Ελληνες ειναι μερος της ανθρωπινης ηθικης ενεργειας,και αντιτιθεται η εννοια της με τα σημερινα δεδομενα οπυ επικραττει ενας ιλιγγος πλεονεξιας και ματαιοδοξιας και που οι σημερινοι πολιτικαντιδες καπηλευονται ιδεες για να πρακτορευουν τα συμφεροντα τους.Η πολιτικη ειναι πραξη και προθεση παιδευτικη.Ο πολιτικος παιδευει τους ανθρωπους και τους καθοδηγει στο δρομο της συλλογικης συμβιωσης με σκοπο να επιτυχουν την ευδαιμονια και την αρετη.
Η ιδεα λοιπον του πολιτικου ανδρος ενσαρκωνεται μεσα στην αρχαια Ελληνικη παιδεια οπου καθοριζεται η προσωπικοτητα ενος πολιτικου ο οποιος χειραγωγει τα ατομα προς την ευτυχια και την αρετη και οποιος ζει και πεθαινει για το εργο του..

Τετάρτη 2 Ιουνίου 2010

Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΕΦΙΑΛΤΗΣ


“…Μητρός τε και Πατρός τε και των άλλων προγόνων απάντων τιμιώτερον εστίν η Πατρίς και σεμνότερον και Αγιότερον και εν μείζονι μοίρα και παρά Θεοίς και ανθρώποις τοις νούν έχουσιν".
ΣΩΚΡΑΤΗΣ δια γραφίδος ΠΛΑΤΩΝΟΣ (ΚΡΙΤΩΝ, 51, Α-Β)

«Εις οιωνός άριστος αμύνεσθαι περί πάτρης»
ΟΜΗΡΟΣ Ιλιας

"Ω, παίδες Ελλήνων, ίτε, ελευθερούτε πατρίδ', ελευθερούτε δε παίδας, γυναίκας, θεών τε πατρώων έδη, θήκας τε προγόνων` νυν υπέρ πάντων αγών"
ΑΙΣΧΥΛΟΣ Περσες

Αυτοι λοιπον και πολλοι αλλοι λεγαν κατι τετοια στην εποχη τους.Φασιστες και ρατσιστες ειναι αυτοι για την δραγωνα οπως ειμαστε και οσοι υποστηριζουμε την ΛΟΓΙΚΗ ΝΑ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ!Ειμαστε ρατσιστες γι'αυτην ΟΣΟΙ ΑΠΟ ΕΜΑΣ ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΤΙΜΑΜΕ ΤΟΥΣ ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΟΥΜΕ ΝΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΣΤΑΣΗ ΖΩΗΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟ ΤΟΥΣ ΧΑΡΙΝ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΜΑΣ ΔΩΣΑΝ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΕΡΗΦΑΝΟΙ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΙΚΑΝΟΙ ΝΑ ΦΕΡΟΥΜΕ ΕΠΑΞΙΑ ΤΟΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟ ΑΠΟΓΟΝΟΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ,ΝΑ ΜΙΛΑΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΝΑ ΚΙΝΟΥΜΑΣΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΣΕ ΜΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΧΩΡΑ.Αν ηταν μια απλη προδοτης,οπως δυστυχως υπαρχουν αρκετοι σημερα,δεν θα με ενοχλουσε διοτι εχω καταλαβει πως παντα θα υπαρχουν τετοια μιασματα στην κοινωνια,οπως παντα θα υπαρχουν αρρωστιες που θα ταλαιπωρουν ενα σωμα.ΟΜΩΣ,το δεδομενο οτι ειναι Γ.Γ. του Υπ.Παιδειας καθιστα το θεμα τοσο σοβαρο οσο ειναι η αρρωστεια του καρκινου.Και ο "καρκινος" αυτος αν εισχωρησει στα παιδια μας τοτε εχουμε πλεον συγκεκριμενη ημερομηνια ληξης σαν λαος!Αλιμονο μας ποσο εξαθλιωτικα θα αργοπεθαινουμε δινοντας την δυνατοτητα στους αιωνιους επιβουλους μας να απολαμβανουν το εργο που πετυχαν μεσω των προδοτων που εχουν σπειρει στην ελληνικη κοινωνια.
Παραθετω καποιες θεσεις απο το ανθελληνικο βιβλιο της εφιαλτης-δραγωνα και εν συνεχεια αποσπασματικα καποιες θεσεις του Μ.Θεοδωρακη μεσα απο την επιστολη που εστειλε σ'αυτην..

1) Η Ελληνική Εθνική Ταυτότητα δεν υπήρχε πριν από τον 19ο αιώνα. Δημιουργήθηκε έξωθεν σε μια εποχή έντονου εθνικισμού, αποικιοκρατίας και επεκτατικού ιμπεριαλισμού (σελ. 16). Κοντολογίς, κάποιοι από το εξωτερικό μας είπαν τον 19ο αιώνα ότι είμαστε Έλληνες κι εμείς το δεχτήκαμε για να τα κονομήσουμε, πουλώντας το παραμύθι ότι είμαστε απόγονοι των Αρχαίων Ελλήνων.

2)
Όποιος αξιολογεί τους Πολιτισμούς σε κατωτέρους και ανωτέρους είναι ρατσιστής και δεν το ξέρει! (σελ. 16). Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει με όποιον θεωρεί ανεπιθύμητους τους μετανάστες και τους πρόσφυγες (σελ. 20).

3)
Εξίσου ρατσιστής είναι και όποιος αποσιωπά την σημασία, την τεράστια δύναμη, την έκταση και το κύρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας! Επίσης, όποιος αρνείται τις τουρκικές επιρροές στον Νεοελληνικό μας Πολιτισμό (σελ. 81), κι όποιος ισχυρίζεται ότι ο τουρκικός πολιτισμός έχει επιδράσει αρνητικά στους Έλληνες!... (σελ. 82).

4)
Ένδειξη ρατσισμού και στείρου εθνοκεντρισμού είναι και ο ισχυρισμός ότι οι Έλληνες ήσαν πάντα οι αδικημένοι της Ιστορίας (σελ. 84) κι ότι για τις ήττες και τις καταστροφές που υποστήκαμε, φταίνε πάντα οι Μεγάλες Δυνάμεις.

5)
Κλασική ένδειξη ρατσισμού είναι και η γνωστή ρήση «Όταν εμείς φτιάχναμε Παρθενώνες, αυτοί τρώγανε βελανίδια!» (σελ. 85). Ψιλορατσιμός είναι επίσης το να ισχυρίζεσαι πως είμαστε οι συνεχιστές του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού.ΕΘΝΙΚΙΣΤΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΚΡΥΒΕΙ ΚΑΙ Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ!!!!!!!!!!!!!!!!!! (σελ. 86)
6)
Το να μιλάμε για απόλυτη ομοιογένεια του πληθυσμού της Ελλάδος και να αποσιωπούμε την ύπαρξη χιλιάδων Ε β ρ α ί ω ν στην Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις επί 450 χρόνια είναι καθαρός ρατσισμός! (σελ. 95).

7) Ρατσιστικό είναι και το να ανησυχούμε για την ύπαρξη πολλών ξένων μεταναστών στην χώρα μας, ή το να λέμε ότι «σε λίγο θα ψάχνουμε να βρούμε Έλληνα στην Ελλάδα», ή ότι «πρέπει να κρατήσουμε την εθνική μας ομοιογένεια και να μην διαβρωθούμε εθνολογικά»! (σελ. 96).

Εξίσου ρατσιστικό είναι το να λέμε ότι το κέντρο της Αθήνας αλβανοκρατείται ή ότι «οι Έλληνες δεν είναι ρατσιστές»! (σελ. 9. Το ίδιο συμβαίνει κατά την κ. Δραγώνα, αν τολμήσουμε να πούμε πως με την είσοδο των Ξένων Μεταναστών στην Ελλάδα αυξάνεται η εγκληματικότητα και η ανεργία των Ελλήνων! (σελ. 100). Στην σελίδα 105, η βουλευτίνα του ΠΑΣΟΚ μας προειδοποιεί ότι ο εθνικισμός εύκολα μπορεί να γλιστρήσει στην ξενοφοβία, στον ρατσισμό και στην μισαλλοδοξία.

Μερος απο απαντηση του Θεοδωρακη:
"..Οι λέξεις «Έθνος» και «Πατρίδα» ήταν για μας δόξα και τιμή και όχι ντροπή, όπως τις κατάντησαν χτες και σήμερα ορισμένα γκρουπούσκουλα και ομάδες «διανοουμένων» που στο όνομα της Αριστεράς ντροπιάζουν με τις «ιδέες» και τα καμώματά τους τους αγώνες και τις θυσίες μας, ενώ δηλητηριάζουν την ανύποπτη νεολαία μας, που η νικήτρια και θριαμβεύουσα ακόμα και σήμερα εθνικοφροσύνη κρατάει στα σκοτάδια έχοντας καταδικάσει σε λήθη τη σύγχρονη ιστορία μας.
Όμως, η ακτινοβολία εκείνων των ηρωικών χρόνων, αψηφώντας όλα τα εμπόδια, εξακολουθεί να εμπνέει το λαό μας, γι' αυτό και η αντίθεση στη συστηματική απόπειρα που επιχειρείται εδώ και καιρό με στόχο την ουσιαστική ανατροπή της ελληνικής ιστορίας είναι καθολική και δε συνδέεται με την α' ή τη β' πολιτική παράταξη, αλλά με το σύνολο των Ελλήνων, που γαλουχήθηκε με μια συγκεκριμένη και βαθιά ριζωμένη άποψη για το τι είναι πατρίδα, τι είναι Ελλάδα, τι είναι ιστορία, τι είναι ελληνικός λαός και ελληνικό έθνος. (...)Αρνούμενοι και κατεδαφίζοντας όλα αυτά που μας έκαναν αυτούς που είμαστε, χτες, προχτές και σήμερα, με το πρόσχημα μιας δήθεν επιστημονικής αναθεώρησης της ιστορικής πραγματικότητας, όπως αποδεικνύεται σε κάθε σελίδα του βιβλίου σας «Τι είν' η Πατρίδα μας;», στην ουσία αμφισβητείτε ο,τιδήποτε θετικό έπραξε ο λαός αυτός σε όλους τους τομείς του εθνικού μας βίου κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων αιώνων. Με το βιβλίο σας αποδομείτε τις ιδέες, πεποιθήσεις και τα «πιστεύω» σε σχέση με το ελληνικό έθνος και τις ρίζες του, δηλαδή όλα αυτά που ενέπνευσαν και παρακίνησαν το λαό μας. Όμως, αν στις αρχές του 19ου αιώνα δεν υπήρχαν οι ιδέες για τη συνέχεια του ελληνικού έθνους και όλα τα «πιστεύω» που εσείς σήμερα απορρίπτετε ως άνευ ουσιαστικού περιεχομένου και εκτός ιστορικής πραγματικότητας, τότε δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν η Επανάσταση του '21, το κίνημα του Φιλελληνισμού, το δημοκρατικό κίνημα του Μακρυγιάννη, η αποπομπή του Όθωνα, οι Βαλκανικοί Πόλεμοι, η Εθνική Αντίσταση.(...)σύμφωνα με κείνα που επιχειρείτε να διδαχθούν τα παιδιά μας δε θα υπήρχε ούτε ένας αντάρτης, μιας και ΟΛΟΙ πήραν τα όπλα για την Ελλάδα και την Πατρίδα. Ενώ αν είχαν τα μυαλά τα δικά σας, δηλαδή εξέταζαν το «επιστημονικώς ορθόν», θα τα βρίσκανε μια χαρά με τους Γερμανούς, που εξάλλου το μόνο που ζητούσαν από μας ήταν να τους παραχωρήσουμε την άδεια χρήσης των λιμανιών και των αεροδρομίων μας. Κατά τον ίδιο τρόπο, δε θα υπήρχαν οι δημοκρατικοί αγώνες και η Αντίσταση κατά της χούντας. (...) και γιατί δεν ρωτάτε και μας (όσους επιζήσαμε), που περάσαμε μέσα από το καμίνι της ξένης κατοχής, να σας πούμε από πού αντλούσαμε τη δύναμη και το θάρρος να αναμετρηθούμε ίσος προς ίσον με την τερατώδη χιτλερική μηχανή θανάτου; Μονάχα με τη σκέψη ότι στο βάθος είμαστε ανώτεροι από αυτούς! (Εξάλλου σ' αυτό μας βοηθούσε η μετατροπή των εχθρών μας σε μια συμπαγή μάζα αιμοδιψών βαρβάρων). Γιατί; Γιατί ανήκαμε σε ένα Έθνος πολύ ανώτερο απ' αυτούς στον πνευματικό και πολιτισμικό κυρίως χώρο, από τον Αισχύλο και τον Πλάτωνα έως τον Σολομό, τον Παλαμά και τον Καβάφη. Και όσοι είμαστε μορφωμένοι, το ηθικό μας ανάστημα έπαιρνε συνειδητά δύναμη απ' αυτούς. Όσο για τους αμόρφωτους αλλά γενναίους, αντλούσαν δύναμη όπως οι αγωνιστές του '21 από τα «μάρμαρα». Αν όλα αυτά είναι «παραμύθια» τότε ό,τι υπήρξε θετικό και ξεχωριστό ως τώρα ας πούμε ότι ήταν και είναι «παραμύθι». Τότε για ποιο λόγο θέλετε να το κατεδαφίσετε; Δεν ξέρετε ότι έτσι σκοτώνετε την ψυχή μας; Χάρη στην οποία είσθε κι εσείς σήμερα ελεύθερη;

Όπως ασφαλώς καταλαβαίνετε, για μένα προσωπικά δεν υπάρχει καν ερώτημα «Τι είν' η πατρίδα μας;». Για όλους όσους αφιέρωσαν το έργο και κυρίως τη ζωή τους ολόκληρη σ' αυτή την πατρίδα -και είναι χιλιάδες, εκατομμύρια Έλληνες, επώνυμοι ή ανώνυμοι, νεκροί ή ζωντανοί- δεν υπάρχουν τέτοια ερωτήματα, γιατί αυτοί οι ίδιοι είναι η πατρίδα...
Γι' αυτό σας παρακαλώ και εύχομαι να λάβετε σοβαρά υπ' όψιν τη μαρτυρία ενός ελεύθερου Έλληνα και να σταματήσετε αυτή την εκστρατεία,που διακατεχεται απο την "λυσσα-soros",και που μόνο δεινά μπορεί να φέρει στον ήδη δοκιμαζόμενο λαό μας.-"



Τιμή σ' εκείνους όπου στην ζωή των
ώρισαν και φυλάγουν Θ ε ρ μ ο π ύ λ ε ς.
Ποτέ από το χ ρ έ ο ς μη κινούντες·
δ ί κ α ι ο ι κ' ί σ ο ι σ' όλες των τες πράξεις,
αλλά με λύπη κιόλας κ' ευσπλαχνία·
γ ε ν ν α ί ο ι οσάκις είναι πλούσιοι
κι όταν είναι πτωχοί,
πάλ' εις μικρόν γ ε ν ν α ί ο ι,
πάλι συντρέχοντες ό σ ο μ π ο ρ ο ύ ν ε·
πάντοτε την α λ ή θ ε ι α ο μ ι λ ο ύ ν τ ε ς,
πλην χ ω ρ ί ς μ ί σ ο ς για τους ψευδομένους.
Και περισσότερη τιμή τους πρέπει
όταν π ρ ο β λ έ π ο υ ν
(και πολλοί προβλέπουν)
πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος
κ' οι Μήδοι επί τέλους θα διαβούνε.
Κωνσταντίνος Π. Καβάφης