υμπατριωτες για σας δεν εχει καμια χρησιμοτητα η καταγωγη σας απο τον Ηρακλη αν δεν κανετε εκεινα για τα οποια αναδειχτηκε εκεινος ο πιο ενδοξος και ο πιο ευγενης." ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ

Τρίτη, 8 Ιουνίου 2010

Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ


Η λεξη πολιτικη ειναι μια απο τις παρα πολλες πασιγνωστες λεξεις που κληροδοτησε ο αρχαιος ελληνικος κοσμος στην ιστορια των ιδεων.Καταγεται απο την λεξη πολιτης που με την σειρα της αυτη προερχεται απο την αρχικη πηγη ΠΟΛΙΣ.Πολις για την αρχαια ελληνικη συνειδηση ηταν μια οργανωμενη κοινωνικη ζωη κατοικων με θρησκευτικη,πολιτικη και οικονομικη συνεργασια των μελων της.
Ο Πλατων εμαθε ΟΛΟ τον κοσμο οτι τρεις ειναι οι κυριες μορφες πολιτευματος.Οταν ο ηγετης ειναι ενας εχουμε την μοναρχια,οταν υπαρχουν λιγοι ηγετες εχουμε ολιγαρχια,και οταν ολες οι εξουσιες απορρεουν απο τον λαο εχουμε την δημοκρατια.Και τα τρια πολιτευματα εχουν τις νοσους τους και την υγεια τους.Αλλοτε μας λεει ο Πλατων ειναι υγειη και αλλοτε φθειρονται και εκφυλιζονται.Μιας υγιης μοναρχια ειναι η βασιλεια ενω το αντιθετο της ειναι η τυραννια.Μιας υγιεις ολιγαρχια ειναι η αριστοκρατια ενω το αντιθετο της ειναι η τιμοκρατια οπου επικρατουν οι τεχνοκρατες,και η υγιεις αρχη του λαου λεγεται δημοκρατια ενω το αντιθετο της,που κατα την γνωμη μου την αντιλαμβανομαστε σημερα καλυτερα απο τον οποιονδηποτε,λεγεται οχλοκρατια,οπου οι αμορφωτοι καταστρεφουν την κοινωνια.Με τους νομους που δεσμευουν ΟΛΟΥΣ τους πολιτες,οι ανθρωποι προσπαθουν να αποτρεψουν τον εκφυλισμο του πολιτευματος σε μια αρρωστημενη κατασταση και αυτο πρεπει να ειναι το κυριοτερο μελημα των πολιτων.
Πολιτικη ειναι η τεχνη του αρχειν και του αρχεσθαι,ειναι η τεχνη του πως να μετεχει κανεις αποτελεσματικα στα κοινα,στο δημοσιο βιο της χωρας του.Για να αναπτυχθει πολιτικη θεωρια πρεπει να υπαρχει πολιτικη πραξη,ενδιαφερον ζωηρο και ενεργητικη συμμετοχη των μελων της κοινοτητας στην συλλογικη ζωη.Χαρακτηριστικο της Ελληνικης σκεψης ειναι οτι δεν μπορουσε να ανεχτει εναν ανθρωπο απομονωμενο απο την πολιτικα οργανωμενη κοινοτητα,ουτε να δεχτει οτι η κοινοτητα αυτη εχει ζωη αυθυπαρκτη και ξεχωριστη απο την ζωη των μελων της.Ο Σολων ελεγε πως οσο και να αδιαφορησει καποιος για το δημοσιο κακο,αυτο θα πηδησει τον τοιχο του,θα σπασει την πορτα του και θα τον βρει.Βοηθωντας τους αλλους να σωθουν θα σωθεις και εσυ.Αυτη ειναι η συνειδηση που παραγει η Ελληνικη παιδεια δινοντας βαρυ αισθημα ευθυνης και συνυπευθυνοτητας των ανθρωπων.Ακριβως απο αυτο παραγεται το συμπερασμα του Σωκρατη πως αν ψαξουμε να βρουμε ποια ειναι η δικαιη πολιτεια θα βρουμε και τον δικαιο πολιτη.Η πολιτικη θεωρια και πραξη των Ελληνων ειχε ακριβως αυτην τη βαση:πως ο πολιτης και η πολη να προκοψουν στη ευδαιμονια και στη αρετη(Λυκουργος).
Σημερα τα πραγματα ειναι αναποδα.Η πολιτικη ειναι δυναμη που εχει σκοπο την δυναμη.Ο Ελληνας ελεγε οτι ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΤΕΛΕΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ!Ο σημερινος ανθρωπος λεει οτι της πολιτικης ο δρομος ειναι η ΔΥΝΑΜΗ και μονο η δυναμη.Το ιδεωδες του συγχρονου πολιτικου περιγραφεται απο τους πολιτικους φιλοσοφους του σημερα.Machiavelli,Bacon,Klausewitz ειναι μερικοι απο τα παραδειγματα ανθρωπων που ανελυσαν την πολιτικη αντιληψη του σημερα τονιζοντας τον αυτοσκοπο της πολιτικης για δυναμη.
Αντι αυτης της αντιληψης του σημερα για την πολιτικη,που εχει σαν αποτελεσμα την κοινωνικη αθλιοτητα που ζουμε σημερα,οι Ελληνες ειχαν την ξεκαθαρη θεση οτι εργο του πολιτικου ειναι να εναρμονισει τα ατομικα συμφεροντα μεταξυ των πολιτων,και με το συμφερον του συνολου να ικανοποιησει τις ατομικες αναγκες σε συναρτηση με τα διατιθεμενα απο το συνολο μεσα.Η κοινωνια εχει απο την φυση της την ετερογενεια και αποτελειται απο ποικιλους ανθρωπους με αντιτιθεμενες αποψεις,βλεψεις και συμφεροντα.Απο αυτες τις συγκρουσεις προερχεται αναταραχη και αρρυθμια στι κοινωνικο σωμα.Τουτο θα αποτελειωσει την κοινωνια αν το καθε ατομο και καθε ομιλος μεσα στο συνολο αυθαιρετει,κανει εκεινο που του αρεσει και εκεινο που τον συμφερει μη λογαριαζοντας το συμφερον και τις συνεπειες για την κοινωνια.Αρμονικη συμβιωση δεν μπορει ομως να υπαρξει παρα μονο με τον περιορισμο των ελευθεριων καθε ατομου κατα το συμφερον του συνολου.Απο την αρχη της συμβιωσης,(εστω και δυο μονο ατομων)αρχιζουν οι περιορισμοι.Ακριβως αυτος ειναι ο ρολος του πολιτικου που καλειται να κανει ο,τι μπορει για να επιφερει ευρυθμια,στερεοτητα,υγεια και εσωτερικη αρμονια στο συνολο των πολιτων.Σε πνευματικα ανεπτυγμενες κοινωνιες,ο περιορισμος του ατομου για χαρη της ελευθεριας και της ευδαιμονιας του κοινωνικου συνολου,ειναι αυτοβουλη και ο καθεις αυτοπεριοριζεται για να μπορουν οι αλλοι να εχουν την ελευθερια τους.Αυτες οι κοινωνιες εχουν πολυ λιγους νομους και θεωρουν ντροπη να υπαρχουν πολλοι νομοι που θα καθοριζουν τις συμπεριφορες του εκαστοτε πολιτη.Ενδεικτικο παραδειγμα ειναι η ΣΠΑΡΤΗ οπου υπηρχαν ΜΟΝΟ ΠΕΝΤΕ ΝΟΜΟΙ!!!!!!Η αντιθετη αξιολογηση πρεπει να γινεται για κοινωνιες με πολλους νομους.Ενδεικτικο παραδειγμα η ΝΕΟΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΤΟΥΣ ΠΙΟ ΠΟΛΛΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΛΛΗ ΧΩΡΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ!!!!!!!!!!(Δεν ξερω μηπως και στον κοσμο).
Ολοι μεσα σε μια ευνομουμενη πολιτεια συνεργαζονται αρμονικα με βαση αναγνωρισμενους απο το συνολο νομους,οι οποιοι δημιουργουν εναν αρμονικο συλλογικο βιο οπου η ελευθερια των πολιτων ειναι σεβαστη μεσα στα ορια που χαρασσονται απο το κοινο συμφερον.
Επειδη ομως οι κοινωνικες δυναμεις και οι ατομικοτητες που επιδιωκουν τα συμφεροντα τους προκαλουν πολλες φορες ανασταστωσεις,για να αποφευγεται η αναταρραχη,πρεπει η πολιτικη να εχει δυναμη για να μπορει να επιβαλλει την εξουσια της οπου απαιτηται,Μια δυναμη ομως που πρεπει να ειναι μεσον για την επιτευξη της αρμονιας και ΟΧΙ ΣΚΟΠΟΣ!Δυναμη που επιδιωκει τον εαυτο της στα χερια της πολιτικης εξουσιας και ως παθος ορισμενων φιλοδοξων ανθρωπων γινεται τροχος επικινδυνος που στο τελος συνθλιβει εκεινον που την μεταχειριζεται.Μην ξεχναμε και τους Λακεδαιμονιους που εδιναν πολιτικη εξουσια σε οσους δεν επιδιωκαν την πολιτικη δυναμη και σε οσους δεν ειχαν μεγαλοπνοα σχεδια.Αυτοι οι Ανθρωποι ειχαν καταλαβει πως η κοινωνιες υποφερουν οταν στο τιμονι της κοινωνιας ειναι εγωιστες φιλοδοξοι ανθρωποι(π.χ.Αλκιβιαδης,Χιτλερ).
Η πολιτικη για τους Ελληνες ειναι μερος της ανθρωπινης ηθικης ενεργειας,και αντιτιθεται η εννοια της με τα σημερινα δεδομενα οπυ επικραττει ενας ιλιγγος πλεονεξιας και ματαιοδοξιας και που οι σημερινοι πολιτικαντιδες καπηλευονται ιδεες για να πρακτορευουν τα συμφεροντα τους.Η πολιτικη ειναι πραξη και προθεση παιδευτικη.Ο πολιτικος παιδευει τους ανθρωπους και τους καθοδηγει στο δρομο της συλλογικης συμβιωσης με σκοπο να επιτυχουν την ευδαιμονια και την αρετη.
Η ιδεα λοιπον του πολιτικου ανδρος ενσαρκωνεται μεσα στην αρχαια Ελληνικη παιδεια οπου καθοριζεται η προσωπικοτητα ενος πολιτικου ο οποιος χειραγωγει τα ατομα προς την ευτυχια και την αρετη και οποιος ζει και πεθαινει για το εργο του..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου