Ελαχιστοι γνωριζουν αυτο το ονομα.Ονομα μιας προσωπικοτητας που κατα την γνωμη μου(και οχι μονο)ξεπερασε σε ανδρεια και πολεμικα κατορθωματα τους περισσοτερους απο τους πολεμιστες που εχει γνωρισει η Ελλαδα!Μπορει να ακουγεται υπερβολικο ομως η αληθεια ειναι πως καποια ονοματα παρ'οτι ειναι τεραστιες προσωπικοτητες,δεν ειχαν την δικαιη ανταμοιβη δαφνων δοξας απο την ιστορια.Αποκαλεσθηκε απο τον τον κλασσικο κοσμο ως Ο ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΤΟΥ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ και ειναι η σπουδαιοτερη πολεμικη φυσιογνωμια της Σπαρτης στον Πελοποννησιακο πολεμο.
Το 431 π.Χ. αναφέρεται ότι ηγήθηκε στρατεύματος που έλυσε την πολιορκία της Μεθώνης από τους Αθηναίους, ενώ το επόμενο έτος έγινε επώνυμος έφορος της Σπάρτης.Με πολλα πλοια οι Αθηναιοι εκαναν αποβαση στην Μεθωνη και προσπαθησαν να καταλαβουν την πολη.Τοτε ηταν που εκανε την εμφανιση του ο Βρασιδας.Ο Βρασιδας βρισκονταν εκει κοντα με 100 ανδρες και καθως οι Αθηναιοι ειχαν απλωθει γυρω απο το τειχος,αυτος με τους ανδρες του σαν γροθια κατευθυνθηκε προς την πυλη περνωντας ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ καταλαμβανοντας την πολη με ελαχιστες απωλειες σε αντιθεση με τους αντιπαλους του!!Για την πραξη του αυτη ηταν ο πρωτος Σπαρτιατης που απολαυσε το δημοσιο επαινο στη Σπαρτη!(Θουκιδ.2.22)
Κατα την διαρκεια των γεγονοτων της Πυλου,στις επιθεσεις των Λακεδαιμονιων διακριθηκε ως κυβερνητης τριηρους,οπου βλεποντας τον δισταγμο των υπολοιπων πλοιαρχων να πλησιασουν την ακτη,φοβουμενοι μηπως συντριψουν τα πλοια,αρχιζε να φωναζει πως ειναι ντροπη να κανουν οικονομια στα "ξυλα" και να επιτρεπουν τους Αθηναιους να διατηρουν οχυρωμα στην ακτη.Ο ιδιος μαλιστα παροτρυνε τον πηδαλιουχο του να ριξει το πλοιο του στα βραχια και ενω προσπαθουσε αποφασισμενος και μαχομενος να αποβιβαστει δεχτηκε τοσα πολλα χτυπηματα απο τους Αθηναιους που λυποθυμησε απο αιμοραγια χανοντας την ασπιδα του την οποια την ξεβρασε το κυμα στην ακτη και οι Αθηναιοι την χρησιμοποιησαν ως τροπαιο!
Το 428 π.Χ. εκστράτευσε στην Μακεδονία με σκοπό να ενισχύσει τις εκεί σπαρτιατικές θέσεις με την βοήθεια του συμμάχου, βασιλιά της Μακεδονίας Περδίκκα Β'. Κατέλαβε μια σειρά από παραλιακές πόλεις: Άκανθος, Στάγειρα, Αμφίπολη και Τορώνη. Τελικά, το 423 π.Χ. υπεγράφη ανακωχή με την Αθήνα.
Το 421 π.Χ. μαζί με τον Περδίκκα εκστράτευσαν κατά του τοπικού άρχοντα Αραβαίου, στην δυτική Μακεδονία. Κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων ήρθε για ενίσχυση του Αραβαίου τμήμα Ιλλυριών. Οι Μακεδόνες πανικοβλήθηκαν και τράπηκαν σε φυγή, αλλά οι Σπαρτιάτες με τον Βρασίδα, χάρη στην πείρα τους στις πολεμικές τακτικές, κατάφεραν να νικήσουν. Η τροπή αυτή των γεγονότων τερμάτισε την συμμαχία Μακεδονίας και Σπάρτης.
Τον Απρίλιο του 422 π.Χ. η ανακωχή Αθήνας και Σπάρτης τερματίστηκε και το επόμενο καλοκαίρι ο Βρασιδας με αψογη διπλωματια και εξοχα πολεμικα τεχνασματα αιφνιδιασμου,κατελαβε την Αμφιπολη,ενα τεραστιο στρατηγικο πληγμα για την Αθηνα η οποια απεδωσε ολη την ευθυνη στον Στρατηγο Θουκυδιδη για την μη εγκαιρη προασπιση της πολης.Μπορει ομως οι Αθηναιοι να εχασαν εναν μετριο στρατηγο καταδικαζοντας τον σε εξορια,ομως η ανθρωποτητα κερδισε εναν τεραστιο ιστορικο.Οι Αθηναιοι λοιπον,με τον Κλέωνα ετοιμάζονταν να επιτεθούν στην Αμφίπολη. Ο Βρασίδας αντιλήφθηκε αμέσως τις προθέσεις τους να επιτεθούν, όμως τους αιφνιδίασε με ξαφνική έφοδο.Ο Βρασιδας δεν αφησε χρονικο περιθωριο ανασυνταξης του Κλεωνος μετα την καταληψη ενος λοφου στην Αμφιπολη,και με μονο 150 επιλεκτους Σπαρτιατες επιτεθηκε κατα των Αθηναιων με ταυτοχονη και επιχειρησιακη υποστηριξη απο τον Κλεαριδα,με αποτελεσμα τον πληρη αιφνιδιασμο των Αθηναιων!Ο Βρασιδας στον λογο του προς τους ανδρες του που μας διασωζει ο Θουκυδιδης(5,9)προσδιοριζει τα τρια χαρακτηριστικα του καλως μαχεσθαι.Η προθυμια για την μαχη με ανδρεια,η ντροπη για επαισχυντο αποτελεσμα και η συνειδητη υπακοη στους ανωτερους ειναι τα στοιχεια της επιτυχιας για τον Βρασιδα.Συνεχιζοντας,λιγο πριν βγουν για την μαχη,ο Βρασιδας λεγει στους ανδρες του.."..Σε οποιον δεν τους γνωριζει,αυτοι οι αντιπαλοι παρουσιαζουν μια εικονα τρομακτικη:ειναι επιφοβοι χαρη στο μεγαλο τους πληθος και σχεδον ανυποφοροι λογω της οχλαλοης που προκαλουν.Κραδαινουν στον αερα τα οπλα τους προσπαθωντας ετσι να προκαλεσουν και να φανουν απειλητικοι.Και ομως,οι ανδρες αυτοι δεν ειναι πια οι ιδιοι οταν προκειται να αντιμετωπισουν εμας που διατηρουμε τις θεσεις μας και πολεμαμε σωμα με σωμα.Επειδη δεν εχουν καποια συγκεκριμενη διαταξη,οταν βρεθουν κατω απο πιεση εγκαταλειπουν τις θεσεις τους χωρις ντροπη.Η ατακτη οπισθοχωρηση η' η επιθεση ειναι το ιδιο στην αντιληψη τους,συνεπως το θαρρος τους δεν μπορει να δοκιμαστει αληθινα.Η μαχη ειναι γι'αυτους υποθεση ατομικη και ετσι ο καθενας εχει ετοιμη δικαιολογια για την υποχωρηση οταν προκειται να σωσει τον εαυτο του.Πιστευουν πως ειναι προτιμοτερο και ασφαλεστερο να προσπαθουν να μας τρομοκρατησουν απο αποσταση χωρις να διακινδυνευσουν τιποτα,παρα να μας αντιμετωπισουν σθεναρα και συγκροτημενα σε μαχη εκ παραταξεως.Βλεπετε λοιπον πως ο φοβος που εμπνεουν ειναι περιστασιακος και ομολογω πως ειναι ενοχλητικο να τους βλεπει κανεις και να τους ακουει....Η διατηρηση του σχηματισμου και της στοιχισης μας μαζι με την συνεκτικη προστασια που μας προσφερει η ασπιδα ειναι ο λογος που κυριαρχουμε εναντιον τους(συνεχεια..).Αυτο εχει ως αποτελεσμα μπροστα μας να εχουν νευρικη κινηση των δορατων και των κεφαλιων τους και επομενως να μην μπορουυν να σταθουν και να μας αντιμετωπισουν αξιολογα.Οταν οι αντιπαλοι ξεπεφτουν σε αυτην την κατασταση,δεν υπαρχει καμια περιπτωση να μπορεσουν να αντιμετωπισουν την επιθεση..."(Θουκ.Δ 64,5.10.8)
Αφου εγινε αυτο επιτεθηκε με απιστευτη ορμη και ανδρεια προς το κεντρο των Αθηναιων οι οποιοι υπο το κρατος του πανικου τραπηκαν σε ατακτη φυγη!Οι Αθηναιοι επαθαν πανωλεθρια χανοντας 600 ανδρες ενω απο τον στρατο του Βρασιδα χαθηκαν μονο 7!!!Δυστυχως ομως μεσα σε αυτους τους 7 ηταν και ο Βρασιδας ο οποιος κατα την διαρκεια της μαχης και οντας ο μαχητικοτερος τραυματιστηκε ασχημα και αργοτερα,οταν ακουσε πως οι Σπαρτιατες ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΑΝ ΚΑΙ ΤΡΟΠΑΙΟΝ ΕΣΤΗΣΑΝ εκλεισε για παντα τα ματια του!
Αλλα πως η Σπαρτη τιμησε τον ηρωα της..Αμφιβαλλω,μας λεγει ο Σ.Καργακος στην Ιστορια της Σπαρτης,αν στην ιστορια των λαων υπαρχει εγκωμιο ωσαν αυτο που επλεξε η μητερα του Αρχιλεωνης για τον νεκρο γιο της..᾿Aργιλεωνὶς ἡ Βρασίδου μήτηρ, τελευτήσαντος αὐτῇ τοῦ υἱοῦ, ὡς παραγενόμενοί τινες τῶν ᾿Αμφιπολιτῶν εἰς Σπάρτην ἧκον πρὸς αὐτήν, ἠρώτησεν εἰ καλῶς καὶ ἀξίως τῆς Σπάρτης ὁ υἱὸς ἐτελεύτα· μεγαλυνόντων δ' ἐκεῖνον καὶ λεγόντων ἄριστον ἐν τοῖς τοιούτοις ἔργοις ἁπάντων Λακεδαιμονίων εἶναι, εἶπεν "ὦ ξένοι, καλὸς μὲν ἦν κἀγαθὸς ὁ παῖ μου, πολλοὺς δ' ἄνδρας Λακεδαίμων ἔχει τήνω κάρρονας".(Οταν της ειπαν για τον νεκρο γιο της ρωτησε αν πεθανε γενναια,και οταν θρακες της ειπαν πως κανεις αλλος δεν ειναι σαν και αυτον απαντησε..Ξενοι δεν ξερετε καλα τους Σπαρτιατες..ο Βρασιδας ειναι βεβαια γενναιος αλλα η Σπαρτη εχει πολλους γενναιοτερους απο εκεινον..!!)
Ετάφη στην Αμφίπολη με τις πρέπουσες τιμές, ενώ στην Σπάρτη δημιουργήθηκε κενοτάφιο δίπλα στους τάφους του Παυσανία και του Λεωνίδα. Επίσης διοργανόνταν ετήσιες εκδηλώσεις με ομιλίες και αθλητικούς αγώνες προς τιμήν του.Ο Θουκυδίδης αναφέρει ότι ενσωμάτωνε πλήρως τα σπαρτιατικά ιδεώδη. Ο Βρασίδας ήταν γρήγορος στο να λαμβάνει σημαντικές αποφάσεις και να οργανώνει στρατηγικές κινήσεις χωρίς κανένα δισταγμό. Επίσης υπήρξε και εύγλωττος ρήτορας.Προσφερε τεραστιες στρατηγικες καινοτομιες αιφνιδιασμου και διπλωματιας και ησαν ο πρωτος που δημιουργησε(βρασιδειοι) και στηριχθηκε τοσο σε επιλεκτα τμηματα οπλιτων.
Ο Βρασιδας λοιπον,ο οποιος δεν προερχεται απο την Μυθολογια,ουτε υπαρχει στα Ομηρικα επη,ειναι ενας πραγματικος,"γηινος" ηρωας,ο οποιος καταφερε να αποδειξει την καταργηση των οριων της ανθρωπιμης ψυχης και καταφερε να κερδισει δαφνες δοξας ισαξιες του Αχιλλεα και του Ηρακλη.Ειναι το τελειοτερο δημιουργημα της Σπαρτης και ολης της ανθρωποτητας,μαζι με τους θερμοπυλομαχους,ο οποιος καταργοντας τους φυσικους νομους,εκτιναξε τις δυνατοτητες του Ανθρωπου σε Θε'ι'κα επιπεδα!Με τις πραξεις του απεδειξε την καταγωγη του απο τον Ηρακλη και προσδιορισε τι Ανθρωπο μπορουσε να βγαλει η Σπαρτη!!Τα ανδραγαθηματα του ας ειναι πηγη εμπνευσης για ολους μας...
Υ.Γ.Ειναι πραγματικα πολυ κριμα να αγνοουμε τετοιες προσωπικοτητες οι οποιες μπορουν να να μας εκτοξευσουν προς ανωτερες σφαιρες υπαρξης και πραξεων ..Βεβαια αυτο δεν βολευει..
ΚΡΑΤΑ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΒΡΑΣΙΔΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΝΔΡΕΣ ΤΟΥ.ΑΝΕΓΝΩΣΕ ΤΟΝ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ ΠΥΡΙΝΟΙ ΛΟΓΟΙ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΝΔΡΩΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ΥΠΕΡ ΠΟΛΕΜΟΥ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΑΡΧΙΔΑΜΟΥ ΥΙΟΥ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ ΑΓΗΣΙΛΑΟΥ Β' ΩΣ ΤΟ ΕΣΧΑΤΟ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ΤΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
http://arxidamos2-pa-sy-a.blogspot.com/2010/10/blog-post_14.html
ΑΡΧΙΔΑΜΟΣ: ΓΝΩΡΙΖΩ ΠΟΛΛΟΥΣ ΠΟΥ ΑΠΕΚΤΗΣΑΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΥΗΜΕΡΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΟΥΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΧΑΣΑΝ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ. ΟΙ ΔΥΟ ΑΥΤΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΚΑΤΑ ΑΠΟΛΥΤΟ ΤΡΟΠΟ ΟΥΤΕ ΚΑΚΟ ΟΥΤΕ ΚΑΛΟ. ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΟΜΑΣΤΕ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΙΣ, ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΑΛΟΓΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ. ΟΣΟΙ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΟΥΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ, Η ΜΟΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΔΙΑΦΥΛΑΣΣΕΙ ΤΑ ΚΕΚΤΗΜΕΝΑ ΤΟΥΣ ΟΣΟ ΤΟ ΔΥΝΑΤΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ. ΑΝΤΙΘΕΤΑ, ΟΣΟΙ ΑΤΥΧΟΥΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΟΥΣ ΣΤΟΝ ΙΔΕΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΤΑΡΑΧΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΚΥΨΟΥΝ ΘΑ ΤΟΥΣ ΟΔΗΓΗΣΟΥΝ ΣΕ ΤΑΧΥΤΕΡΗ ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥΣ. ΦΟΒΑΜΑΙ ΜΗΠΩΣ ΕΜΕΙΣ ΦΑΝΟΥΜΕ ΠΩΣ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΑ ΑΚΡΙΒΩΣ ΑΝΤΙΘΕΤΑ. ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΖΟΥΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΝ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΕΠΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ, ΘΕΩΡΩΝΤΑΣ ΠΩΣ ΔΕΝ ΑΠΕΧΟΥΝ ΠΟΛΥ ΑΠΟ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ, ΚΑΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΧΟΝΤΑΙ ΤΗ ΣΥΝΔΙΑΛΛΑΓΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΗ ΟΤΑΝ ΝΙΚΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΠΑΛΟΥΣ ΤΟΥΣ Ή ΟΤΑΝ ΕΞΙΣΩΝΟΥΝ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΩΝ ΕΧΘΡΩΝ. ΕΤΣΙ, ΟΙ ΟΡΟΙ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ ΑΝΑΛΟΓΟΙ ΜΕ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://arxidamos.pa-sy-a.gr/2006/07/05/12-00/pa-sy-a_arxidamos_2006-07-05_12-00.htm#plohghsh_05