υμπατριωτες για σας δεν εχει καμια χρησιμοτητα η καταγωγη σας απο τον Ηρακλη αν δεν κανετε εκεινα για τα οποια αναδειχτηκε εκεινος ο πιο ενδοξος και ο πιο ευγενης." ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ

Παρασκευή 8 Απριλίου 2011

ΠΕΡΙ ΟΡΓΗΣ..


Οργη!Νευρα,φωνες,διαμαρτυριες,κλαψες και δεν υπαρχει τελειωμος!Τι οφελος εχουμε απο μια τετοια κατασταση που πολλες φορες κανει αξιολογους ανθρωπους να χανουν την "μαχη" και να γινονται μικροπρεπεις και γελοιοι?Το κειμενο προερχεται απο το θεμα του Πλουταρχου Περι αοργησιας,και το Περι ευθυμιας..
Μονιμως πρεπει να εξεταζουμε την συμπεριφορα μας για να δουμε αν κανουμε καμια προοδο στην φιλοσοφια και κατ'επεκταση στην ψυχολογια μας.Οποιος θελει να περασει την ζωη του υγιης πρεπει συνεχως να ακολουθει αγωγη θεραπειας.Η δυναμη της λογικης δεν ειναι οπως τα φαρμακα αλλα οπως η υγιεινη τροφη που γεννα αριστη κατασταση μαζι με μεγαλη ρωμη σε κεινους που την συνηθιζουν.Αντιθετως ο θυμος μπορει να κανει πολλα τρομερα πραγματα οπως επισης και πολλα γελοια,γι'αυτο και ειναι το πιο μισητο απο τα παθη.Η καλυτερη αντιμετωπιση του θυμου ειναι οταν τον εντοπιζουμε να μην υποκυπτουμε στην θεληση μας να ενεργησουμε παραλογα αλλα να υπομεινουμε με ηρεμια και σιωπη μεχρι να περασει.Με αυτον τον τροπο δυναμωνουμε την ψυχικη δυναμη για επομενη φορα.Ο Ιπποκρατης υποστηριζε πως η χειροτερη ασθενεια ειναι αυτη που σου αλλαζει το προσωπο σου.Οσοι γινονται εκτος εαυτου απο οργη αλλαζει το προσωπο τους επιβεβαιωνοντας πως ο θυμος ειναι μια κακη αρρωστεια της ψυχης!Ολες οι βωμολοχιες και οι αντιδρασεις δηλωνουν τι υπηρχε τοσο καιρο στην ψυχη του οργισμενου και βγαινουν εκεινη την στιγμη στην επιφανεια.Η γενικοτερη φυση του οξυθυμου χαρακτηρα ειναι αγενης και δειλη και δεν διαθετει περηφανεια και μεγαλειο.Υπαρχουν δε πολλοι που νομιζουν πως η απειθεια την στιγμη της κρισης ειναι δυναμη χαρακτηρα,η σκληροτητα μεγαλοπρεπης δραση και η αδιαλλαξια αποφασιστικοτητα.Στην πραγματικοτητα ομως ειναι απλες εκφρασεις μιας αδυναμης ψυχης που δεν εχει ικανοτητα επιβολης στα ανοητα παθη.
Η αληθινη ανδρεια δεν δινει σημασια στην χολη αφου εχει εμβαπτιστει απο την λογικη.Οι Σπαρτιατες οντας μεγιστοι φιλοσοφοι χρησιμοποιουσαν αυλους για να αφαιρουν απο τους αντρες τους την οργη κατα τον πολεμο,και προ της μαχης παντα θυσιαζαν στις Μουσες για να παραμεινει σταθερη η λογικη μεσα τους.Αποτελεσμα αυτου του ελενχου ηταν η απολυτη συμμορφωση και ακαριαια παυση οταν δινοταν ανακλητικη διαταγη στην εκτελεση διωκομενων αντιπαλων.
Επισης,η οργη δεν εχει ουτε επιμορφωτικο αποτελεσμα.Ειναι προτιμοτερο να μην διαστρεφει κανεις το εαυτο του με την οργη και να ειναι ανεκτικος,παρα να αντιδρα στους αλλους με θυμο και σκληροτητα.Αλλωστε το ξυλο και ο εκφοβισμος παραγει οχι μεταμελεια για αδικηματα αλλα μαλλον πονηρια για να μην γινονται αντιληπτοι αλλη φορα.Δεν ειναι σωστο καποιος να θελει να τιμωρησει υπο το κρατος οργης για να το απολαυσει,και υστερα πολλες φορες να το μετανοιωνει αφου η κριση του ηταν λανθασμενη οντας οργισμενος,διοτι το πρωτο ειναι κτηνωδες και το δευτερο γυναικουλιστικο.
Οι οξυθυμοι ανθρωποι ειναι υποδουλομενοι σε ενα τροπο ζωης ασθενικο,φιλοκατηγορο και μεμψιμοιρο και οι συνεχεις κρισεις οργης ειναι σαν χρονιος βηχας.Οταν συνηθιζουμε το σωμα μας με την λιτοτητα και να εχει αυταρκεια στην απλη ζωη θα αισθανομαστε πληρης και τιποτα δεν θα ειναι ικανο να μας επηρρεασει καθως εκεινοι που χρειαζονται λιγα δεν αποτυγχανουν με τα πολλα.
Τα παθη της ψυχης οταν αγριεψουν,δεν κατασιγαζουν ευκολα παρα μονο αν υπαρχουν ετοιμες για χρηση γνωστες και οικειες σκεψεις που να τα χαλιναγωγουν.Οι διαθεσεις των ανθρωπων κανουν τις ζωες τους σαν τις ιδιες.Δεν κανει δηλαδη η συνηθεια την αριστη ζωη ευχαριστη αλλα η φρονηση κανει την ζωη ταυτοχρονα αριστη και ευχαριστη.Ο Αλεξανδρος οταν ακουσε απο τον Αναξαρχο να συζηταει για απειρο αριθμο κοσμων,δακρυσε,και μολις ρωτησαν οι φιλοι του γιατι τους ειπε.."Δεν αξιζει να δακρυζεις οταν ο αριθμος των κοσμων ειναι απειρος και δεν εχουμε γινει κυριοι ουτε ενος ακομα!!"Ο Κρατης ομως,αν και δεν ειχε παρα ενα σακιδιο και ενα τριβωνα,περασε ολη του την ζωη παιζοντας και γελωντας σαν να ηταν καθε μερα γιορτη!Το πως σκεφτομαστε δηλαδη και αντιλαμβανομαστε τα πραγματα ειναι και ο γνωμονας το πως θα ζουμε.Αν ειμαστε σωφρονες πρεπει να δεχομαστε καθε τι που φερνει η τυχη με τον καταλληλο τροπο και να κοιταμε πως να ωφελουμαστε απο καθε περισταση.Οπως ενα αρρωστο σωμα δεν αντεχει ουτε το κρυο,ουτε την ζεστη και συνεχως διαμαρτυρεται,ετσι λοιπον υπαρχει η ιδια αντιδραση της ψυχης στην κακοτυχια αλλα και στην καλοτυχια.Ταραζονται οι ψυχες αυτες οποια κατασταση διαφορετικη και αν ερθει διοτι δεν εχουν μαθει να δεχονται τις μεταβολες μετρημενα.
Ειναι καλο για την ψυχικη μας γαληνη,οταν μας συμβαινουν πραγματα αντιθετα προς τις επιθυμιες μας να μην παραβλεπουμε ο,τι ευχαριστο και ελκυστικο εχουμε,αλλα,αναμειγνυοντας το καλο με το κακο,να κανουμε το καλυτερο να επισκιαζει το χειροτερο.Ειναι παρανοικο να στενοχωριεται καποιος για αυτο που χαθηκε και να μην χαιρεται γι'αυτο που σωθηκε.Ποσο λαθος οταν μας ενοχλησει ενα ζητημα να καταστρεφουμε και ολα τα αλλα με οδυρμους και διαμαρτυριες!Πρεπει παντα να μετραμε και να υπολογιζουμε τα θετικα που βιωνουμε σε τετοιο βαθμο φυσικα που να μπορουμε να αντεξουμε την απωλεια τους αν τυχει με την μεγαλυτερη δυνατη ηρεμια.
Εξαιτιας της μωριας μας πολυ συχνα εχουμε συνηθισει να ζουμε με την προσοχη μας στους αλλους και οχι σε εμας και αυτο συμβαινει επειδη η φυση μας εχει πολυ κακεντρεχεια και φθονο και αντι να χαιρεται ο ανθρωπος για τα δικα του αγαθα στενοχωριεται για τα ξενα.Γενικοτερα οι ανοητοι παραβλεπουν και παραμελουν τα αγαθα επειδη οι εγνοιες τους ειναι στραμμενες στο μελλον,ενω οι μυαλωμενοι με το να θυμουνται κανουν και κεινα τα οφελη που δεν υπαρχουν πια να ειναι χρησιμα.Ο γνωστικος ξερει να χρησιμοποιει τα παντα και να τα αναμειγνυει σωστα αφου ετσι κι αλλιως στα ανθρωπινα πραγματα δεν υπαρχει τιποτα αμιγες η' καθαρο!
Ο νουνεχης ανθρωπος ευχεται τα καλυτερα αλλα περιμενει επισης και τα αντιθετα,και αφαιρωντας τις υπερβολες αντιμετοπιζει μετρημενα και τα δυο.Η σφοδρη επιθυμια για κατι δημιουργει και σφοδροτατο φοβο για την απωλεια του.Και οποιος ζει στον φοβο δεν μπορει να ευχαριστηθει τιποτα.Ο στιχος του Μενανδρου περικλειει ολη αυτην την αντιληπτικοτητα.."Κανενα κακο δεν επαθες,αν δεν το κανεις δικο σου!.."
Ο νοημων ανθρωπος λοιπον εκλαμβανει την καθε μερα σαν γιορτη καθως ειναι η πρωτη της υπολοιπης ζωης του,και κοιταζει περηφανα και καταπροσωπα την τυχη με ο,τι αυτη θα του φερει χωρις να κατασκευαζει απατηλες φαντασιες και υπερμετρες προσδοκιες.Εχει γνωθι σαυτον,κατανοει την θνητοτητα του και την εφημετοτητα του,και επιλεγει την ζωη του μεχρι το Τελος.Ολα αυτα ειναι μεγαλες συμβουλες για την ψυχικη μας γαληνη..(τουλαχιστον για να μπορουμε να κοιμομαστε και να ξυπναμε ηρεμα...)

5 σχόλια:

  1. Κείμενο πραγματικά ΑΣΤΕΙΟ, παραπληροφοριτικό κι εν δυνάμει επικίνδυνο για την ψυχοσωματική υγεία του αναγνώστη που επιλέγει να το ασπαστεί..... Η ΄καταστολή των συναισθημάτων, και δει των πιο ισχυρών από αυτών όπως η ΟΡΓΗ δεν οδηγεί σε αρετή, μήτε είναι πρόρρηση στωικής σοφίας, αντιθέτως προάγει την καταπίεση και τον αυτοεγκλωβισμό σε μονοπάτια ανύπαρκτων σκοπών (πχ αρετή).. Η σοφία, η ΑΛΗΘΙΝΉ σοφία του Έλληνα δεν έγκειται στην πειθαρχία και την αυτοσυγκράτηση (αυτοκαταστολή), αλλά στην αποδοχή των συναισθημάτων μέσα από την πολυποίκιλη έκφραση αυτών, σε βαθμό που να ικανοποιούν το πνεύμα της αυτοδιάθεσης, της ηθικής απεμπλοκής και των άνομων εξελικτικών δυνατοτήτων...... Οι υγιείς άνθρωποι, δεν αρνούνται τα εκ φύσεως ενστικτώδεις ενέργειες, αλλά τις αποδέχονται και τις βιώνουν, σε επίπεδο που η ίδια η ΟΡΓΉ για παράδειγμα, μετατρέπεται σε μοχλό δύναμικής τόλμης, μέσω της αναστολής των κατώτερων ορθολογικών σκέψεων και κανόνων.......... Κείμενο πέρα ως πέρα, ψευδές και άκυρον........ http://tomonopatitwnanentaxtwn.blogspot.com/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κατ'αρχην ευχαριστω για την συνεισφορα..Θελω να πω πανω στην κριτικη σου πως βρισκω ενδιαφερον καθε εμπεριστατωμενη αντιθετη θεση προς τους Ελληνες.Το κειμενο προερχεται οπως εχω ενημερωσει απο τον Πλουταρχο και δεν νομιζω πως ειναι ΑΣΤΕΙΟ οπως χαρακτηριζεις.Ειναι πλειστες οι αναφορες στην Ελληνικη γραμματεια της επιδιωξης του απολυτου ελεγχου των συναισθηματων.Απο τα Λακωνικα αποφθεγματα(χαρακτηριστικο αποφθεγμα ενος Λακωνα που λεει στον Ειλωτα..Αν δεν ημουν ΟΡΓΙΣΜΕΝΟΣ θα σε χτυπαγα...) μεχρι και τον Επικουρο!!Η αρετη δεν ειναι ο σ κ ο π ο ς αλλα το μ ε σ ο ν για να περασουμε μια ελευθερη ζωη μεχρι να πεθανουμε.Ενας ανθρωπος που ειναι ερμαιο των καταστασεων,των συναισθηματων του και των παθων του για τους Ελληνες ειναι ενας αποτυχημενος η' αλλιως ΚΟΘΟΡΝΟΣ οπως συχνα αποκαλουσαν τον ανθρωπο που εξαιτιας της αδυναμιας της ψυχης του να ελεγχει τις αντιδρασεις του αλλαζε συνεχως σταση.Νομιζω πως ο Πλουταρχος θελει να τονισει πως ειναι ωφελιμο να μην εξοργιζομαστε και οχι να εξοργιζομαστε αλλα να καταπιεζομαστε και μην αντιδραμε.Το θεμα ειναι να αποφυγεις να περιελθεις σε αυτην την κατασταση.Οπως ακριβως ειχε τονισει και ο Σοφοκλης οταν τον ρωτησαν αν του λειπουν οι γυναικες οταν γερασε και εκεινος απαντησε οτι σωθηκα απο την τυραννια!!Εδω παρεχεται το επιδιωκομενο αποτελεσμα της αισθησης της ελευθεριας και της ευδαιμονιας που επιτυγχανεται με την απολυτρωση απο παθη και αρνητισμους.Εν τελει,δεν ειμαι σιγουρος αν ο Νιτσε για παραδειγμα,ο οποιος στεκεται απεναντι σε πολλους κλασσικους φιλοσοφους και προσεγγιζει πιο πολυ την "υλικη" υποσταση του ανθρωπου,προσφερει ωφελιμοτερα πραγματα στον ανθρωπο.Για μενα,και τονιζω για μενα,η παιδεια που παρεχεται μεσα απο την ελληνικη γραμματεια ειναι πανουσιωδη και πληρης.Οποιος την θεωρει,ακυρη,ψευδη και αστεια,ας επιλεξει να ζει νευροσπαστα,υποδουλωμενα στα αχαλινωτα παθη( μιας και αυτα δεν πρεπει να τα περιοριζουμε) και ελπιζω ολα αυτα να του επιφερουν καλο..
    Ευχαριστω..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΜΠΡΑΒΟ ΜΑΡΩΝΑ!!!ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ευχαριστω..να ναι καλα ο Πλουταρχος και οι Ελληνες μεγιστοι διδασκαλοι της ανθρωποτητας!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ομολογώ πως, έλαβα μια αξιοπρεπή κι όχι επιπόλαια απάντηση κάτι που σε τιμά, ωστόσο, εξακολουθώ να ενίσταμαι. Στην πραγματικότητα, δεν αρνούμαι καμία αρετή της αυτοκυριαρχίας ή του ανεπτυγμένου αυτοπροσδιορισμού, αλλά ενοχλούμαι όταν αυτή σερβίρεται ως νουθεσία που παρεμβαίνει στη φυσική ροή των πραγμάτων, προτασσόμενη ως καταστολή της ''κακής'' εκφραστικότητας... Για μένα η θυμοσοφία, είναι αποτέλεσμα βαθιάς εξερεύνησης του εαυτού, σε διαμέτρημα χρόνου, τέτοιου ώστε ο άνθρωπος θα πρέπει πρώτα να έχει ορμήσει στο αισθησιακό γλέντι της ζωής και της εμπειρικότητας.... Όλα τα άλλα για μένα, είναι χρήσιμα μόνο αν γεννηθούν εσωτερικώς, διαφορετικά ως εξωτερικά παραγγέλματα ΤΑ ΠΕΡΙΦΡΟΝΩ απο όπου και να προέρχονται.... Το έργο του Νίτσε, τέθηκε ολόκληρο σε θέση Επίθεσης, φυσικό είναι να έχει τρωτές παραμέτρους ή διαπιστώσεις......!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή