υμπατριωτες για σας δεν εχει καμια χρησιμοτητα η καταγωγη σας απο τον Ηρακλη αν δεν κανετε εκεινα για τα οποια αναδειχτηκε εκεινος ο πιο ενδοξος και ο πιο ευγενης." ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ

Σάββατο 27 Νοεμβρίου 2010

ΣΩΚΡΑΤΗΣ-Η ΕΛΗΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ..


Το πιο σημαντικο πραγμα ειναι να προσδιορισουμε την διαφορα του Ελληνικου τροπου σκεψης και αντιληψης απο τους λοιπους.Δυο κυρια αντιδιαμετρικα αντιθετα πνευματικα ρευματα υπαρχουν και αυτα εκφραζονται απο δυο λαους,τους εβραιους και τους Ελληνες.Και ξανατονιζω πως οι εβραιοι και οι Ελληνες εχουν κατι κοινο!Και των δυο τεκμηριο της εθνικοτητας τους ειναι μια συγκεκριμενη πνευματικοτητα(Μαλιστα για να ακριβολογουμε εβραιος ειναι θρησκευμα).Μεσα απο τον Σωκρατη μπορουμε να διακρινουμε την Ελληνικη αντιληπτικοτητα.Δεν επηρεασε ο Σωκρατης την Ελληνικη σκεψη,αλλα αυτος επηρεαστηκε απο τις συνθηκες που ζουσε στην Ελλαδα και ετσι γραφοντας ο Πλατων διαλογους του δασκαλου του μας εμειναν τα δεδομενα αυτα.Και πλην διαφορων στις αντιληψεις μεταξυ των φιλοσοφων και ποιητων και ολους τους αλλους,εντοπιζουμε σε ολους τους Ελληνες καποιες κοινες θεσεις και μια συγκεκριμενη πνευματικοτητα.Αυτο θα προσεγγισουμε εδω..
Οταν ο Σωκρατης ελεγε ενα μονο γνωριζω οτι δεν γνωριζω τιποτα,ηταν ακριβολογος και αυτη η κουβεντα του δεν ηταν κουβεντα ταπεινοφροσυνης ουτε γλυκερης σιγουριας.Η προταση του Σωκρατη ηταν προταση ορθολογιστικη και γεωμετρικη.Ο Σωκρατης μαζι με τους συνομιλητες του σε καθε διαλογο προσπαθουσε να ορισει μονο μια ενοια και ποτε δυο η' περισσοτερες.
Ο ορισμος μιας εννοιας ειναι το πιο δυσκολο εργο του ανθρωπινου μυαλου.Με τους Ελληνες και πιο συγκεκριμενα με τον Σωκρατη που δοκιμασε να ορισει τις εννοιες,ουσιαστικα αρχιζει η επιστημη(επισταμαι=γνωριζω)στην ανθρωπινη ιστορια!
Επειδη ειναι ατερμονα δυσκολος ο ορισμος της καθε εννοιας,οι συζητητες ηταν απαραιτητο να εχουν περισση αγαπη μεταξυ τους,να εχουν ειλικρινεια και εντιμοτητα προκειμενου να μην σφαχτουν μεταξυ τους.Αυτη η περισσεια αγαπη ειναι ο Πλατωνικος ερωτας,μια εννοια που εχει σκοπιμα παρεξηγηθει..Αντι μιας ευγενικης,εναρετης,ανδροπρεπης και ηθικης σχεσης μεταξυ διδασκαλου και διδασκομενου,εμπειρου και απειρου,γνωστη και αμαθους,τα σημερινα βδελυγματα της φυσης βαφτιζουν σαρκικη και ομοφυλοφιλικη την παραπανω εννοια!Αυτην την κοινωνικα και ηθικα ελενχομενη διδακτικη σχεση μεταξυ ενος γνωστη,ωριμου ανδρα και ενος νεανισκου,οι ανθελληνες την βαφτιζουν με εννοιες που οι Ελληνες τοτε καταδιωκαν με προσβλητικοτατες λεξεις οπως κιναιδος,θηλυδριας,καταπυγων,ευρυπρωκτος κ.α..
Ολοι σχεδον οι διαλογοι του Πλατωνα δεν τελειωνουν!Δεν καταληγουν καπου επειδη οι συνομιλητες αδυνατουν εν τελει να ορισουν μια εννοια στην απολυτη ακριβεια της.Διοτι ο ορισμος καθε εννοιας ειναι ενας.Και για να ορισεις αυτην την εννοια πρεπει να την περιγραψεις με τοσες και εκεινες τις λεξεις,ωστε να μην μπορεις να προσθεσεις ουτε μια λεξη,να μην μπορεις να αφαιρεσεις ουτε μια λεξη,και να μην μπορεις να αλλαξεις ουτε μια επισης!Αυτη ειναι η συλλογιστικη των Ελληνων,η επαγωγικη μεθοδος.Και η διαλεκτικη μεθοδος αυτη ειναι μαθηματικα και ακομα πιο δυσκολα!Γιατι δεν εχουμε να κανουμε με αριθμους και σχηματα αλλα με εννοιες!!
Αυτο βεβαια μαζι με την ευεγερσια μας εφερε και την συμφορα!Χαριζοντας με την επιστημη την χαρα των ανθρωπων εδωσε και την τιμωρια,τα δυσαρεστα του "πολιτισμου".Απο την μια την πενικυλλινη και το διαδικτυο και απο την αλλη πυρηνικες βομβες.Αυτος ηταν προφανως και ο λογος που Νιτσε ονομασε τον Σωκρατη φονεα της αττικης τραγωδιας,διοτι η αττικη τραγωδια ειναι η ευγενικοτερη κατακτηση του ανθρωπου και ειναι μια οδηγια για εναν τροπο ζωης του ανθρωπου στα πλασια της τροχιας του αθανατου ρυθμου της φυσης.Ο ρυθμος της φυσης ειναι αθανατος γιατι δεν εχει μεσα την ανοησια,την αδικια,την τυχαιοτητα,το εγωισμο και την τυφλα που εχει ο ρυθμος των κοινωνιων και της ιστοριας!
Κατω λοιπον απο την αμειλικτη μεθοδο της επαγωγικης μεθοδου,ο Σωκρατης εφερνε τους συνομιλητες του να παραδεχτουν πως ενω νομιζαν στην αρχη οτι ξερουν,τελικα δεν γνωριζαν τιποτα!Εσεις πιστευατε λεγει ο Σωκρατης οτι γνωριζετε την εννοια και η συζητηση εδειξε οτι δεν γνωριζατε.Ουτε την γνωριζετε δηλαδη ουτε γνωριζατε οτι δεν την γνωριζατε.Εγω αντιθετως γνωριζα οτι δεν γνωριζα και μ'αυτο γνωριζω ενα πραγμα ..οτι δεν ξερω τιποτα!
Με τροπο γεωμετρικο,για ολους δηλαδη υποχρεωτικο σε παραδοχη,κερδηθηκε η πιο μεγαλη προταση που ξεχωρισε τον ανθρωπο απο το ζωο!!..Εν οιδα οτι ουδεν οιδα..Μια προταση που εκφραζει την γνωση της απογνωσης και οι λοιποι την βαφτισαν σωκρατικη ειρωνια,καθε αλλο ομως..
Μια φορα ο Φιλιππος περασε να δει τι μαθημα κανει ο Αριστοτελης(μαθητης του Πλατωνα) στα παιδια της Μακεδονιας.Μολις λοιπον τον ειδε,ρωτησε τον Αριστοτελη αν τους μαθαινει μαθηματικα.Εκεινος απαντησε αρνητικα.Τον ρωτησε αν τους μαθαινει γραφη.Τοτε παλι του απαντησε αρνητικα.Υστερα τον ρωτησε αν τους μαθαινει φυσικη και παλι ο Αριστοτελη του απαντησε αρνητικα.Τοτε,τον ρωτησε.τι τους μαθαινεις?Εκεινος απαντησε:"ΤΟΥΣ ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΝΤΑΙ!!!"(ακριβως αντιστροφα με το υπαρχον παιδαγωγικο συστημα σημερα δηλαδη)Να υπενθυμισω οτι ο λαος της Μακεδονιας ηταν απλοι βοσκοι και με την μελετη της Ελληνικης παιδειας σε λιγα χρονια κατεκτησαν ολο τον κοσμο!(Ισως γινεται κατανοητο γιατι δεν βολευει η Ελληνικη παιδεια!)
Ετσι λοιπον,ο Πλατων στους διαλογους του Σωκρατη,απαιτει λιαν προσεκτικον και ευφυη αναγνωστη.Δεν επιθυμει να μας εκθεσει διδασκαλικως τα συμπερασματα του,αρκειται να μας απομακρυνει απο την πλανη, να μας παρασχει τα μεσα να διεισδυσουμε στην αναζητηση των εννοιων και επειτα μας εγκαταλειπει,ινα δια των ιδιων δυναμεων να φθασουμε στην οποια αληθεια!!Δεν περνουμε ετοιμες γνωσεις στον Πλατωνα,αλλα μαθαινουμε με ποιον τροπο θα φτασουμε σε αυτες!!
Αν λοιπον πιστευετε πως γνωριζετε πραγματα και θεματα,παρτε καποιον διαλογο του Πλατωνα,αφου ουσιαστικα ο συνομιλητης ειστε εσεις οι ιδιοι εκει μεσα,και θα καταλαβαιτε ποσο πλανασθαι και ποσο εν τελει θα προοδευσετε στον τροπο που σκεφτεσθε...

7 σχόλια:

  1. Και όμως ο γίγαντας αυτός της φιλοσοφίας όχι μόνο δεν έγραψε τίποτε από όσα δίδασκε, αλλά ούτε σχολή επιχείρησε να ιδρύσει ούτε ολοκληρωμένο φιλοσοφικό σύστημα να δημιουργήσει. Ιδιόρρυθμος όπως όλοι οι μεγάλοι, τη φροντίδα αυτή την άφησε στους μαθητές του· και δεν είχε λίγους. Από αυτούς ξεχώρισαν και ίδρυσαν δικές τους σχολές ο Ευκλείδης, ο Φαίδωνας, ο Αντισθένης, ο Αρίστιππος και πάνω από όλους ο Πλάτωνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. TA TEΛΕΥΤΑΙΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
    Σε κάθε περίπτωση, δε με φοβίζει, γιατί μια μεγάλη αλήθεια με παρηγορεί: τίποτα κακό δεν μπορεί να πάθη ένας δίκαιος άνθρωπος, ούτε στη ζωή, ούτε στο θάνατο. Γι’ αυτό, δεν κρατώ κακία ούτε για τους κατηγόρους μου, ούτε για τους δικαστές που με καταδίκασαν».
    Οι έντεκα δεσμοφύλακες έχουν τώρα ανέβει στο βήμα όπου στέκει ο κατάδικος.«Ώρα να φεύγωμε»,λέει ο Σωκράτης, «εγώ για να πεθάνω, εσείς να ζήσετε. Ποιος από μας βαδίζει προς ένα καλύτερο πεπρωμένο, αυτό μονάχα ο Θεός το ξέρει».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παρ'οτι παρα πολλοι μιλησαν για αυτον,ειτε θετικα ειτε αρνητικα(οι πιο πολλοι μαλιστα αναφερθηκαν αρνητικα μονο και μονο για να μεινουν λιγο στην ιστορια προσπαθωντας να προκαλεσουν εντυπωση και σχολιασμους..)δεν νομιζω να εχει διατυπωθει ποτε προταση τοσο περιεκτικη και ουσιωδης στην ιστορια της ανθρωποτητας σαν αυτην:"Μην κανεις ο,τι δεν θελεις να σου κανουν και το μονο που πρεπει να σκευτεσαι οταν ενεργεις,ειναι αν ενεργεις δικαια η' αδικα".Εκει πανε περιπατο ολες οι θρησκειες και οι ηθικες του κοσμου.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ενας απο αυτους που εγραψαν καπως αρνητικα για τον Σωκρατη ηταν και ο "πνευματικος" εγγονος του μαθητης του Πλατωνα Αριστοτελης!Εν αντιθεσει με τον Σωκρατη ο Αριστοτελης εγραψε πανω απο 400 βιβλια(!!!)μαλιστα με πολλες επαναληψεις μεσα στα κειμενα του!
    Στα πολιτικα του λοιπον γραφει:"Οι διαλογοι του Σωκρατη ειναι ολοι ευχαριστοι και καινοτομοι,αλλα ειναι δυσκολο ισως να περιεχουν αληθεια!!".....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Για τον Πλάτωνα η ύψιστη πραγματικότητα βρίσκεται στον Κόσμο των Ιδεών και των Αρχετύπων. Για τον Αριστοτέλη η ύψιστη πραγματικότητα βρίσκεται σ’ αυτό που αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις μας. Για τον Πλάτωνα όλα όσα βλέπουμε γύρω μας είναι αντανακλάσεις άλλων πραγμάτων, που υπάρχουν στον Κόσμο των Ιδεών-κι επομένως και μέσα στην ψυχή του ανθρώπου. Για τον Αριστοτέλη όσα υπάρχουν μέσα στην ψυχή του ανθρώπου είναι αντανακλάσεις των πραγμάτων και των αντικειμένων του φυσικού κόσμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ένα άλλο σημείο διαφοροποίησης των δύο γιγάντων είναι οι απόψεις τους για τη γυναίκα. Η θέση που ο Πλάτωνας δίνει σ’ αυτήν μέσα στην Πολιτεία του είναι ισάξια με αυτήν του άντρα. Πίστευε ότι οι γυναίκες μπορούν να κυβερνήσουν εξίσου καλά με τους άντρες, επειδή η σωφροσύνη, η λογική, η ανδρεία, η αρετή δεν είναι θέμα φύλου, αλλά ψυχής, εκπαίδευσης και μόρφωσης. Τόνιζε ότι μία πολιτεία που δεν δίνει παιδεία στις γυναίκες της, «μοιάζει με τον άνθρωπο που δεν εξασκεί και δε γυμνάζει παρά μονάχα το δεξί του χέρι» (Ο Κόσμος της Σοφίας, J. Gaarder).

    Αντίθετα ο Αριστοτέλης θεωρεί τη γυναίκα υποδεέστερη του άντρα, καθώς πιστεύει ότι σε σχέση μ’ αυτόν κάτι της λείπει και ότι είναι ένας «ατελής άντρας». Κατά τη διαδικασία της αναπαραγωγής, επειδή η γυναίκα έχει έναν παθητικό ρόλο (δέχεται) και ο άντρας έναν ενεργητικό (δίνει), το παιδί κληρονομεί μόνο τις ιδιότητες του άντρα (κάτι που όπως γνωρίζουμε σήμερα δεν ισχύει).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Παρά τις διαφωνίες που υπάρχουν ανάμεσα στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι συναντάμε και «συμφωνίες», δηλαδή κοινά σημεία. Και οι δύο μιλούν για την ψυχή και τη σημασία της για τον άνθρωπο, και οι δύο τονίζουν πως η ευτυχία είναι συνώνυμο της αρετής και των υψηλών αξιών και ιδανικών, και οι δύο μας υπενθυμίζουν ότι σκοπός ενός Κράτους θα πρέπει να είναι το καλό και η καλλιέργεια όλων των πολιτών του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή