υμπατριωτες για σας δεν εχει καμια χρησιμοτητα η καταγωγη σας απο τον Ηρακλη αν δεν κανετε εκεινα για τα οποια αναδειχτηκε εκεινος ο πιο ενδοξος και ο πιο ευγενης." ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ

Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

ΑΘΗΝΑ...5 ΑΙΩΝ Π.Χ.


Ειναι αναγκαιο να γινει ειδικη μνεια στην δευτερη πιο σημαντικη(για αλλους πρωτη)πολη αυτου του πνευματικου διπολισμου του Ελληνισμου των κλασσικων χρονων.Στο παρον αρθρο θα παρατεθουν οι τεραστιες προσφορες προς την ανθρωποτητα που προσφεραν οι Αθηναιοι,καθως επισης και μια γενικοτερη αναπτυξη σχετικα με το πως ζουσε ο μεσος Αθηναιος,για να γινει πιο ξεκαθαρη ακομη η χαοτικη διαφορα εκεινων των ανθρωπων με μας..
Οι Ελληνες επικραττησαν των βαρβαρων στους περσικους πολεμους,και αυτο ηταν ενα κατορθωμα που οφειλοταν στην παιδεια τους.Οι Ελληνες Θεοι ειχαν θριαμβευσει,η ελευθερια και η λογικη ειχαν νικησει τον δεσποτισμο και τον φοβο και τα ελευθερα πολιτευματα τους ειχαν διασωθει και προφυλαχτει απο μια βαρβαρικη βασιλεια.Η Αθηνα ειχε ομως ιδιαιτερους λογους να αισθανεται περηφανη.Λιγα χρονια πριν οι Αθηναιοι ειχαν δει τον Σολωνα να ελευθερωνει την Αττικη απο την δουλεια των πλουσιων,τον Πεισιστρατο να μετατρεπει σταδιακα την ασημαντη Αθηνα σε μια υπολογισιμη δυναμη στην Ελλαδα διπλα στην γενναια Σπαρτη,και ειδαν και ενα νεο πολιτευμα να σχεδιαζεται απο τον Κλεισθενη.Ο Αθηναιος ειχε δει την νεαρη δημοκρατια του να ειναι τεραστια πηγη δυναμης και ειχε δει επισης να θριαμβευει μεσω αυτης της δυναμης στον Μαραθωνα και να διακινδυνευει τα παντα στην θαλασσα.Η Ελλαδα πλεον ειχε δυο ηγετες μαζι με την ηρωικη Σπαρτη.Προς οποια κατευθυνση και να κοιταζαν οι ανθρωποι εβλεπαν εξαιρετικες δυνατοτητες.Η υπερμετρη εθνικη και τοπικη περηφανεια των Ελληνων απο την επικραττηση κατα των βαρβαρων ηταν ο λογος της δημιουργιας της πεμπτουσιας του ανθρωπινου πολιτισμου που ηταν αυτος της κλασσικης Ελλαδας.Οι ανθρωποι μπορουσαν να αισθανονται περηφανοι για το γεγονος πως ο,τι εκανε η πολη τους γινοταν οχι απο καποιους ισχυρους αρχοντες αλλα απο απλους Αθηναιους και αποτην κυριαρχη εκκλησια τους.Οι Ελληνες με την -πολη- τους ειχαν δημιουργησει μια κοινωνικη ταξη που εθετε την ποιοτητα πανω απο την ποσοτητα,τον ευγενη αγωνα περα απο το αποτελεσμα και την τιμη πανω απο τον πλουτο.
Στην Αθηνα ο πλουτος δινει την ευκαιρια για δραση και οχι για κομπασμο,και θεωρηται ατιμωτικη η αδρανεια και οχι η φτωχεια.Εναν ανθρωπο που δεν λαμβανει μερος στις δημοσιες υποθεσεις δεν τον χαρακτηριζαν ως φιλησυχο αλλα αχρηστο.
Σε καθε περιπτωση τα ιδανικα ενος ανθρωπου αποτελουν ενα σημαντικο μερος απο αυτο που πραγματικα ειναι.Οταν παρατηρησουμε τους τομεις δραστηριοτητας της Αθηνας του Περικλη θα εκπλαγουμε και θα αντιληφουμε τι ιδανικα ειχαν και τι δημιουργησαν.Η εκπληκτικη ομορφια του Παρθενωνα,τοσο μετριου σε μεγεθος(67 μετρα) αλλα τοσο επιβλητικο στην οψη,το πιο συναρπαστικο κτισμα στον κοσμο αποδεικνυει την μεχρι σημερα πνευματικη αυτοκρατορια της Αθηνας!Οι τραγωδιες του Σοφοκλη,συνθεμενα για τον Ελληνικο λαο και βραβευμενα απο αυτον,οπως επισης τραγωδιες του Αισχυλου και του Ευριπιδη.Η φιλοσοφια,η επιστημη,τα πανεπιστημια..Πουθενα δεν ειναι κανεις τοσο σιγουρος οτι δεν θα συναντησει ποτε τιποτα ακαλλιεργητο η΄ αφυσικο η΄επιπολαιο οσο στην Αθηνα.Το πιο χαρακτηριστικο ειναι οι κωμωδιες,ειχαν ολες εκεινες τις ηχηρες βωμολοχιες,τιποτα ομως σαχλο!Ο λογος για ολα αυτα και ολα τα αλλα γνωστα επιτευματα ειναι πως ενας λαος εξαιρετικης ποιοτητας ζουσε σε συνθηκες που τον συνηθισαν σε υψηλες πνευματικες και νοητικες επιδιωξεις.
Παντου η πολη εδεινε μια σταθερη πληροτητα και νοημα στην ζωη,αλλα πιο χαρακτηριστικα στην Αθηνα οπου η πολιτικη δημοκρατια εφθασε στην λογικη της κορυφωση.Η εκκλησια του Δημου εκανε τα παντα για να διατηρησει την κυριαρχια της.Η πολη ηταν μια κοινοτητα πολιτων και οχι ενα υπερανθρωπο κρατος που τον ελενχο τον αποκτα ενας γραφειοκρατικος μηχανισμος.
Καθε πολιτης και καθε χρονο μπορουσε να γινει ενας απο τους εννια αρχοντες.Η βουλη των 500,επιλεγμενη με κληρο καθε χρονο και απο τυχαιους ανθρωπους δεν μπορουσε να δημιουργησει οποιαδηποτε συνειδηση αυτονομης πολιτικης οντοτητας και αυτο ηταν ο απωτερος σκοπος,να μην χαθει ποτε η δυναμη της εκκλησιας του δημου.Οι δεκα στρατηγοι και αυτοι εκλεγοταν καθε χρονο διαφορετικοι και ηταν φυσιολογικο τον ενα χρονο καποιος να ειναι στρατηγος και τον επομενο απλος στρατιωτης!Η απολυτη εννοια του να κυβερνας και να κυβερνασαι..
Οπως δεν υπηρχαν επαγγελματιες αξιωματουχοι ετσι δεν υπηρχαν επαγγελματιες δικηγοροι η΄δικαστες.Ο αδικημενος απευθυνοταν κατευθειαν στους συμπολιτες του και χειριζονταν ο ιδιος την υποθεση εχοντας εμπιστοσυνη στον δημο που διαχειριζοταν την δικαιοσυνη.Γενικοτερα σε επαγγελματια αφηνονταν οσο το δυνατον λιγοτερο περιθωρειο δρασης και στην πραγματικοτητα ενας ειδικος σε κατι ηταν συνηθως ενας δημοσιος δουλος!(Η ειδικευση ηταν τεκμηριο δουλειας).
Στην Αθηνα,ο αυτοελενχος στην συζητηση,η αυτοπειθαρχια,η προσωπικη ευθυνη,η αμεση συμμετοχη στην ζωη της πολης ηταν το οξυγονο που κρατουσε αυτην την ζωη.Ολα αυτα θα ηταν ασυμβιβαστα με μια αντιπροσωπευτικη κυβερνηση που θα διοικουσε μια μεγαλη περιοχη.Αυτος ειναι και ολογος που η Αθηνα δεν εγινε Ρωμη.Για τον Αθηναιο η αναληψη ευθυνης και η αποδοχη των συνεπειων ειναι απαραιτητο τεκμηριο ενος ελευθερου ανθρωπου.Αυτος ειναι ο λογος που η λαικη τεχνη τοτε ηταν η τραγωδια του Αισχυλου και η κωμωδια του Αριστοφανη,ενω σημερα ειναι ο κινηματογραφος!Ο Αθηναιος αντιμετοπιζε σημαντικα προβληματα και μια τεχνη που δεν ασχολειται με σημαντικα θεματα θα του φαινοταν παιδαριωδης!
Ετσι λοιπον ο Ελληνας δεν επινοησε ποτε αντιπροσωπευτικη κυβερνηση γιατι κατι τετοιο οι περισσοτεροι αγωνιζονταν να καταργησουν.Η ασχολια του πολιτη με τα κοινωνικα δρωμενα ηταν αυτο ακριβως που του παρειχε ενα υψηλο επιπεδο ζωης.
Υπηρχε και δουλεια φυσικα στηνΑθηνα,αλλα η συνθηκες ζωης των δεν εχουν σχεση με αυτο που φανταζομαστε,καθως ηταν σπαρτιατικο αστειο το οτι στους δρομους της Αθηνας δεν μπορεις να ξεχωρισεις εναν Αθηναιο ελευθερο απο εναν δουλο αντιλαμβανομαστε τι συνεβαινε!Φανταστητε οτι μια συνηθισμενη δουλεια δουλου ηταν να διαβαζουν σε δημοσια συνελευση ρητορικους λογους,φιλοσοφικους κ.λ.π!Και ειναι αρκετα ανοητο να υποθεσουμε πως η αρχιτεκτονικη και η γλυπτικη τετοιας ποιοτητας σαν των Ελληνων,τοσο βαθυστοχαστη,τοσο ανθρωπιστικη,τοσο ευφυης,θα μπορουσε να δημιουργηθει απο κατοχους δουλων.Αυτα τα κτηρια ειναι τοσο διαφορετικα απο τις πυραμιδες!...Σε ολες τις κατασκευες βοηθησαν ολοι οι Αθηναιοι μαζι με τους δουλους που τους χρησιμοποιησαν σαν μια βοηθητικη μηχανη,η οποια οπως μας λεει ο Αριστοτελης,αν υπηρχε τροπος δημιουργιας μηχανων μη ανθρωπινων θα επρεπε να καταργηθει η δουλεια.Η δουλεια επι το πλειστον αυξησε τον ελευθερο χρονο των πολιτων και ο ελευθερος χρονος ηταν αυτο που οι Ελληνες εκτιμουσαν περισσοτερο απο ολα πλην της δοξας!Σημερα βεβαια που εχουμε μηχανηματα,αντι να καταργησουμε την δουλεια γιναμε ολοι μας δουλοι αφου οι υπερβολικα αυξημενες πολυπλοκοτητες της ζωης λογω της τεχνολογικης προοδου και της μηχανοποιημενης κοινωνιας,μας στερουν τον ελευθερο χρονο με την υπερεργασια που απαιτηται παρα μας απελευθερωνουν..
Εν κατακλειδι,το φαινομενο της Ελληνικης Πολης και της δημοκρατικης διακυβερνησης ειναι κατι που δεν μπορει να επαναληφθει,εκτος και αν καποτε δημιουργηθουν κρατη που να μπορουν να διανυθουν με περπατημα δυο ημερων!Για τον Αθηναιο ειναι αδυνατον να μην βρισκεται πολυ κοντα στο κεντρο της πολης που ανηκει και που αμεσα για οποιοδηποτε θεμα θα επρεπε να εχει γρηγορη προσβαση και συμμετοχη.Η αυτοπεποιθηση με την οποια ευθασαν οι Αθηναιοι στην επιθυμια τους να συμμετεχουν αμεσα στην διακυβερνηση ειναι μια προκληση προς την αδυναμια της ανθρωπινης φυσης!Ειναι δυνατον ενας ολοκληρος λαος να εχει σταθερο αυτοελενχο στις υποθεσεις του,να ελενχει τα οικονομικα του χωρις να γινεται διεφθαρμενος και να ειναι ετοιμος να διεξαγει πολεμο?Και ομως εγινε μια φορα..
Αναγκαια λοιπον η αναφορα στην Αθηνα,διοτι δεν ειναι δυνατον να κατανοησουμε την Ελλαδα χωρις την κατανοηση των δυο βασικων πολεων του πνευματικου διπολισμου.Ιωνικη και Δωρικη ταση,κομψοτητα και δυναμη,Αθηνα και Σπαρτη,αδυνατον να αντιληφθουμε το ενα χωρις το αλλο.Και επαναλαμβανω για αλλη μια φορα πως ειναι αδαης καποιος που θεωρει την Σπαρτη καλλιτεχνικα στειρα η΄γενικοτερα αξεστη..Σε καποιον που εχει τοσο κοντοφθαλμη αντιληψη εχω να πως πως η τεχνη ειναι δημιουργια,και η πως η Σπαρτη δεν δημιουργησε αντικειμενα του λογου και της πετρας,αλλα ΑΝΤΡΕΣ!!

2 σχόλια:

  1. σε αυτο το αρθρο θελω να επιμεινω στην προσωπικη ευθυνη του καθενος.ο πολιτης δεν ειναι ενα αβουλο ων στην δημοκρατια αλλα μπορει με τις επιλογες του να αλλαξει τα δεδομενα.τι αλλαγη μπορεις να φερεις οταν δεν πας να ψηφισεις απο βαρεμαρα?πως μπορεις να αλλαξεις την κατασταση οταν δεν ασκεις κριτικη?τι περιμενουμε?να μας σωσει καποιος αλλος?ή καποιος... ηγετης?εμεις ειμαστε η δυναμη!με την καταλληλη παιδεια,που ειναι η μελετη της ιστοριας μας,πιστευω οτι θα γινουμε ελληνες απο νεοελληνες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σκεψου ομως οτι αν εισαι αντιδημοκρατικος ειναι απαραδεκτο να ψηφιζεις.Ειδικα οταν η σημερινη πολιτεια και η διαδικασια ψηφοφοριας σε εξισωνει με αλβανους και πακιστανους!!Νομιζω ειναι πιο σημαντικο να αντιληφθεις την ψευδαισθηση της "εξουσιας" της 1 ψηφου και να απεχεις προασπιζοντας την αξιοπρεπεια σου και διαφοροποιοντας σε απο τους γραικυλους που ψηφιζουν σαν σκυλια επειδη τους δινουν ενα κομματι ψωμι!!.Οταν και αν δειξει τασεις ο ελλαδικος λαος να ξυπνησει,τοτε θα εχει νοημα η συμμετοχη.Για τον εαυτο μου εχω πολλα να κερδισω απεχοντας παρα συμμετεχοντας με τους γλειωδεις..

    ΑπάντησηΔιαγραφή